Kau Kunci Cintaku di Stesen Minyak...Walaweyh

Tuesday, April 17, 2012

Assalamualaikum semua.


Macam hari-hari yang aku lalui sebelum ni, kerjaya sebagai trainee amat-amat memenatkan. Penat sampai tak tahu dah malam ke siang ataupun dah siang ke petang ataupun juga dah tengah hari ke malam. Itu tang sibuk. Bila tunggu projek masuk memang krek. krek. krek. Free habis wa cakap sama lu. Memang aku tukang habiskan bil letrik office jelah.

Since tengah tunggu arkitek aku design satu space bangunan BIM kat BTR, kerja aku online dan merayap ke laman sesawang yang ntah apa-apa dah macam tak ada hala tuju aku tengok. Boss cakap aku kena prepare untuk buat 3D view once Azim dah siap mendesign. Aku panggil dia Azim je even dia arkitek aku. Hahah. Ya prepare on9..Online. Online. Sebab aku dah termuntah online so aku buat benda yang aku rasa dan korang akan rasa W.E.I.R.D. Aku tulis cerpen lol. Bakat aku turun dari mana weyh? Bakat aku terhasil akibat kebosanan sampai nak termuntah online kah?

Tapi aku tak tau lah ayat aku betul ke tak sebab aku bukan budak sastera. Saya budak architecture. Tang tajuk entri yang aku tu, tulah tajuk untuk cerpen aku yang ....ahaha ntah. Ni aku nak share. Kalau boleh kasilah komen macam kau ni merosakkan bahasa ke, kau ni tak ada bakat ke, buat malu ke. Aku tak kisah. Asalkan korang komen. Boleh tak?? Ala mesti boleh kan dah kerja korang dok online je. Komen K la pun tak pe. I'll  appreaciate it..

Kau Kunci Cintaku di Stesen Minyak
by Syafiqah Azmi

24 Jun 2007. Filza memandu dengan teruja. Berita yang baru dia dengar sebentar tadi benar-benar membuatkannya gembira. Permohonan untuk masuk ke Harvard telah lulus dan dia akan pergi terbang ke Amerika bulan depan. Weeee~ Tak sabar betul nak balik rumah bagitahu mama dengan papa. Dia bercadang untuk memberitahu berita itu ketika makan malam. Kereta Lamborghini putih milik abangnya meluncur laju. Makin lama makin laju. Selaju hatinya yang tidak sabar-sabar menyampaikan berita itu.

Tiba-tiba ada seorang Bangla melintas dihadapannya. Dia mengelak supaya tidak berlanggar dengan orang itu, dipusingnya stereng ke kiri arah sebuah stesen minyak. Akibat terlalu laju dia gagal mengawal kereta itu lalu merempuh pejabat yang ada di stesen itu. Bunyi dentuman itu agak kuat. Seorang lelaki kelihatan terkebil-kebil sambil memegang secawan kopi cap kapal api. BETUL-BETUL KAW. Tapi apa yang baru dilihatnya sebentar tadi lagi kaww.

Filza mengangkat mukanya perlahan-lahan dan jantungnya berdegup kencang. Dilihatnya asap berkepul-kepul dari arah depan kereta. Dia melihat sekeliling mujur orang tak ramai mengisi minyak waktu itu lalu dia meraba-raba dirinya kalau dia tercedera. Okeh selamat.

“Alamak mati aku. Apa yang aku dah buat ni?? Papa is going to kill me seriously!” Filza perlahan-lahan meluru ke bahagian hadapan kereta itu. Hancur. Hancur sebab rempuhan manja yang baru dia buat sebentar tadi. Hampir separuh bahagian kanan petrol station itu hancur dan ia adalah sebuah pejabat. Abang mesti bunuh aku fikirnya.

“Weyh. Kau kan yang langgar pejabat ni. Kau ni gila ke hah? Nasib baik aku tak ada kat dalam kalau tak aku dah lama mati kau tau. Kau ni ada lesen ke tak ni? “ lelaki itu meluahkan apa yang terbuku dihatinya.

Dia ni sebenarnya hanya office boy buat part time di situ. Selalunya office itu akan ada pengurus tetapi pada hari itu dia mengambil EL jadi tinggal lah budak lelaki ini sahaja. Nasib lelaki ini baik kerana dia pergi membuat kopi dan tidak ada di dalam office itu pada waktu itu.  Dipandangnya Filza. Filza buat tak tahu. Dilihatnya Filza sedang menelefon seseorang. Akibat rasa diabaikan dia merampas telefon Filza. Filza memandang lelaki itu dari bawah ke atas. Nampak gaya umur 20-an. Muka kacak. Ada tahi lalat kecil di bawah matanya.

“Ya, apa yang encik nak? Saya tengah sibuk ni.” Filza mengambil telefonnya kembali.

“Aku nak apa kau cakap? Kau tengok apa yang kau dah buat. KAU DAH REMPUH PEJABAT AKU! Kau tunggu sini aku nak report polis. Kau tengoklah tunggulah sampai bos aku sampai. Habislah kau!” Nafas lelaki itu turun naik.

‘Encik, benda kecil boleh settel. Cakap je berapa nanti saya bayarlah. Tapi tolonglah jangan report polis. Please. Saya betul-betul minta maaf atas ketelanjuran saya.” rayu Filza dalam keadaan bongkak.

“Sedap pulak mulut kau cakap. You know what I never heard people crash with the petrol station before. I repeat PETROL STATION. Kau ni buta ke hah bangunan ni punya lah besar dari jarak sepuluh meter pun boleh Nampak and now you’re trying to begging me huh?? Aku peduli pulak.”

Bukan main mamat ni cakap orang putih dengan aku. Dia ni nak naikkan darah aku ke? Kau silap lah bro.

“ Sorry sir, I am talking to you nicely buy why you are so rude?” nada Filza kelihatan lembut dan kemudian naik mendadak “ I don’t even care if I’m the first one who make the record and I’m not begging you at all! If I say sorry I really mean it!

********************

Filza memandang ke bawah. Tak sanggup dia melihat wajah papanya. Tragedi pagi tadi benar-benar memalukannya. Siap kau budak minyak. Aku akan revenge, kau rilek je. Waktu aku pergi toilet boleh kau reka kau kata aku tiba-tiba rempuh sebab halaju tinggi. Ada mamat bangla mana yang lintas kalau tak tak adalah aku rempuh office kau. Kau tunggu je. Bila aku cakap kau kata mana ada orang melintas selain aku. Siap kau.

“Filza, macam mana Filza boleh rempuh office tu. Tak pernah tau orang kemalangan sampai rempuh stesen minyak. Untung Filza tak langgar yang tempat isi minyak. Kalau tak meletup tau. Nasib baik stesen minyak tu milik uncle. Kalau orang lain dah diheretnya kamu ke balai.” Dato’ Musa mula bersyarah dan menyambung. “ Lagi satu, kejap lagi abang kamu balik. Macam mana nak cakap dekat Daniel tentang peristiwa malang yang menimpa kereta kesayangannya tu?  Filza, kereta tu baru keluar dua minggu lepas. Dah lah kamu tak cakap yang kamu nak pinjam kereta dia,” ujarnya panjang lebar.

“Dah la bang. Bukan masalah besar pun. Kereta si Daniel tu nanti hantar jelah ke bengkel. Semua benda dah selesai pun kan. Ni takdir. Kita nak buat macam mana.” Datin Mariam membela satu-satunya anak gadisnya.

“Baguslah. Bela sangat anak awak tu.” kata Dato’ Musa.

“Entah pa, betul cakap mama tu. Rileks lah. Alah soal abang Daniel tu senang je. Filza boleh settle.” Filza tersenyum lega.

********************

“Abang, jom lah pergi makan.” rayu Filza. Daniel memekakkan telinganya yang tidak pekak.

“Marah abang dua minggu lepas tak habis lagi ke? tanya Filza tak bersalah.

Sejak peristiwa tu Daniel tak banyak bercakap dengan adiknya. Marahnya masih lagi belum reda. Walaupun sudah dibaiki, auranya tak sama seperti dulu. Serinya sudah hilang. Dah lah pada waktu Filza hancurkan kereta dia malam tu dia date dengan satu pelajar perempuan di kolejnya. Dah lama dia mengajak perempuan tu keluar tetapi perempuan itu menolak. Bila perempuan tu dah setuju nak keluar date, kereta pula masuk wad. Itu yang buat dia bertambah bengang.

“Abang Daniel, Filza minta maaf. Filza bukan sengaja. Benda ni unexpected. Filza lagi rasa bersalah kalau abang tak nak bercakap dengan Filza. Abang…” Filza memandang tepat ke arah mata Daniel. Dia menyambung, “ Kejap Filza ada sesuatu untuk abang” dia mencari  coklat Ferrero Rocher yang diminati Daniel di dalam bagnya. Itu je caranya. Tetiba dia terjumpa surat tawaran belajar di Harvard. Peristiwa yang  berlaku dua minggu  lepas telah membuat dia terlupa dengan surat tawarannya itu
.
“Alamak! Aku dah lah tak bagi jawapan lagi! Aku kena pergi bagitahu jawapan aku ni. Dia terus lari mendapatkan Pak Abu. Peristiwa dua minggu lepas membuatkan Filza sudah lagi tidak memandu kereta. Fobia katanya.  Daniel pelik dengan tingkah laku Filza dan dia sama sekali langsung tak faham apa yang dah jadi.

********************

Filza membuka langkah seribu sebaik sahaja sampai di tempat itu. Lima minit lagi. Kalau tak semuanya  akan berakhir. Dia cuba sedaya upaya berlari laju. Macam mana hal sepenting ni dia boleh lupa. Dia sendiri tak faham.

“Encik.” Filza tercungap-cungap

“Tawaran tu masih sah kan?” Matanya memandang tepat muka lelaki itu.

Lelaki itu tersenyum.

********************

Filza turun ke bawah dengan langkah yang perlahan. Kakinya menuju ke dapur. Eh mana Mak Mah ni? Takkan cuti kot. Entah-entah anak dia sakit lagi. Kesian Mak Mah. Tangannya membuka peti sejuk. Gotcha! Blueberry Cream Cheese Cake. Tapi milik siapakah ini? Abang? Alah amik jelah. Dia menuju ke ruangan televisyen. Allah sedapnya kek ni. I really wonder who create this an awesome cake. Suapan demi suapan  masuk ke dalam mulutnya. Dilihatnya Daniel sedang khusyuk melayan perasaan. Kusyen melayang ke mukanya.

“Argh apa ni Filza!” bentaknya geram. Adakah patut baling ni masa orang tengah feeling-feeling ni.

“Titanic laagii. Jack. Jack help me!” Filza mengejek lalu menyambung “ Sudah sudah lah tu bang, movie ni dah berpuluh-puluh kali tengok. Filza yang baru dua kali tengok pun dah muak.” cebisan kek masih lagi disuapkan ke dalam mulutnya. Sikit sahaja lagi nak habis.

“Mana Filza amik kek ni?”

“Kat fridge.”

“Apa?”

“Kenapa?”

“It’s mine!”

“Sorry,” Filza menyuapkan cebisan kek yang terakhir ke mulutnya. “Alah habis dah.” Filza duduk di sebelah Daniel yang dalam keadaan tidak berpuas hati dengan kek yang sepatutnya dinikmati setelah movie ini selesai. Hampeh kek aku, dia yang makan.

“Marah ke.”

“Tak.”

“Merajuk la tu.”

“Nope. Abang beli tu meredah hujan bagai memang untuk Filza habiskan pun.” perli Daniel.

“ Sayangg abang...” diletakkan piring itu ke atas meja. Daniel merenung kempunan kemudian matanya beralih ke tv semula.

“Oh ya lupa nak cakap. Papa dengan mama bawak Mak Mah pergi klinik. Mak Mah sakit.”

“Ye ke bang?”

“Ha’ah. So dah ready ke nak imigrasi?” mood Daniel semakin membaik sejak Filza memberitahu mereka sekeluarga yang permohonannya ke Harvard telah diterima.

Yang paling teruja sekali papa dan mamanya. Daniel langsung tak gembira dengan berita itu. Dia sangat rapat dengan Filza. Kalau Filza pergi dia nak buli sapa? Siapa temannya pergi karaoke? Siapa temannya main paintball? Dia bangga tapi dia kena terima kenyataan yang adiknya akan pergi meninggalkan dia minggu depan.

“Tak payah nak migrasi-migrasi sangat abang. Filza kat sana tiga tahun je.”

“Filza dah bagitahu si Faidhi ke Filza nak gerak US ni? Soalan Daniel betul-betul menspoilkan mood Filza.

Faidhi merupakan kawan baik mereka sejak kecil lagi yang merupakan anak peguam keluarga mereka. 
Mereka sangat rapat tapi mulai renggang semenjak Faidhi meluahkan perasaannya kepada Filza.

“Stop mention that name abang. Perluke? Alah kalau Filza tak bagitahu Filza berani bet lah yang dia dah tahu. Tahulah mama dengan papa tu. “

Titanic hamper tenggelam.

“Hah tu dah maid ah. Climax ni!” jerit Daniel sementara Filza terkejut. Pandangan Daniel tidak beralih, melekat di tv. Tiba-tiba terpadam. Haiya. Apa problem ni meyh.

Filza menyorokkan remote control di celah-celah sofa. Bukan main sentimental pula abang aku ni.

“Alah tengah climax ni Filza.” nada Daniel kesal.

“No. We are discussing right now abang.“

 “Pasal apa tadi? Hah si Faidhi tu. Hish Filza tak patut tau buat cam tu. Abang faham perasaan dia yang kena reject tu, sakit tau tak. Trust me, we, boys boleh menerima penolakan dengan baik. Dia sedih kot Filza buat macam tu. Dia selalu mengadu kat abang.” alamak tang akhir tu aku tak sepatutnya cakap. Filza buat muka.

“Nanti kat Harvard mesti ramai awek yang cun-cun kan.” Filza cuba menukar tajuk perbualan dan sangat pasti ia akan berkesan.

“Filza nanti dah sampai sana carikan awek untuk abang tau. Nanti abang photostate borang banyak-banyak suruh dia orang isi.” ayat budget Daniel dah keluar.

“Tak dengar. Tak dengar.” Filza menutup kedua-dua telinganya.

“Filza nanti kat sana jaga diri tau. Abang takut lah. Abang ni kan bodyguard Filza selama ni. Kalau Filza pergi siapa nak jaga Filza.” Hah dah mula dah. Ayat tacing Daniel sudah mari.

“Abang, ini dah kali yang kesepuluh tau abang cakap macam ni. ” Filza kebosanan.

“Bukan apa abang sayang Filza tau tak.” suaranya kedengaran ikhlas.

“Sweet lah awak ni. Macam kek yang saya makan tadi.” Filza buat suara separuh manja.

Muka Daniel kembali tidak berpuas hati apabila berbicara mengenai kek. Kempunan tak habis lagi tau tak. Orang cakap betul-betul dia main-main pula.

“Dah, pukul sebelas dah ni hah. Budak-budak tak boleh tidur lambat. Dah pergi tidur. Pergi tidur” nada Daniel menghalau.

Alah macam lah dia tu besar sangat. Beza dua tahun je. Perasan bukan main.

“Eh.’ kali ni kusyen pula melayang tepat ke muka Filza.

“Tulah muka dah macam tikus mondok. Kalau dah mengantuk pergilah naik atas.” tangannya meraba-raba di celah-celah sofa mencari remote control yang disorokkan oleh Filza. Hah jumpa.

“ Ceh. Nak sambung tengok lah tu. Filza tak faham betul. Habis tengok tu terus naik atas tidur.” pesan Filza lalu berdiri. Kakinya membuka langkah tetapi terhenti. Dia merasakan tepi bajunya ditarik.

“Eh. Eh. Pinggan tu jangan lupa. Dah siap makan pandai-pandai cuci balik.” Kata Daniel selamba.

“Yelah,” Filza mengambil dengan reda. Malas dah nak gaduh. Mengantuk!

********************

“Gila best la nasi briyani tadi kan bang. Baik punya.” Filza berpuas hati.

“Mahal. Memang sedap ya dik. Tapi kan tak ada manis-manislah. Semua rasa rempah. Nak-nak dia punya air. Rasa herba je. Tekak abang tak dapat nak terima. Tu hah. Jom pekena ABC. Memang syok” Filza memandang abangnya. Nak kata gemuk tak. Perut tangki air SYABAS apa.

“Filza, Filza tak sedih ke tinggalkan abang sensorang kat Mesia ni?” Daniel memulakan bicara.

“Buat apa nak kesian. Ok je abang.” jawab Filza tanpa perasaan.

“Lepas ni abang dah tak ada kawan dah. Sapa nak bagi tips pikat awek lepas ni kat abang?” kata Daniel tertekan kerana tiada teman wanita. Nak kata tak hensem. Hensem. Nak kata macho. Dia macho pulak.

“ Abang buka internet. Berjuta jawapan en. Google boleh kasi kat abang.” jawabnya ringkas.

“Itu lain. Sapa nak temankan abang main paintball lepas ni? Jogging?.”  Filza rasa bersalah. Memang benar apa yang dikata oleh abangnya itu. Orang yang paling dirinduinya mesti Daniel masa di Harvard nanti.

“Apa kata kalau kita buat pertaruhan.” cadang Daniel. “ Nampak tak tong sampah hujung tu? Tin yang Filza pegang tu, Filza baling kat tong sampah. Kalau masuk abang lepaskan Filza pergi. Kalau tak masuk Filza tinggal belajar kat kolej abang je and bye bye Harvard” terang Daniel panjang lebar.

“Ala setakat jarak yang dekat macam tu, senang je. Filza ni dulu kapten bola jaring tau masa kat sekolah. Tengok baik-baik”. Filza sedia melemparkan tin itu. Kemudian dia meletakkan semula. “ Tak nak lah pakai tin, kita tukar dengan aluminium abang tu. Besar sikit”

“Bukan main yakin nampak. Kita tengok je macam mana. “ Daniel yakin dua ratus peratus yang Filza akan melupakan hasratnya untuk belajar ke Harvard.

Aku mesti masukkan. Berat pula aluminium ni. Menyesal pulak aku. Mukanya dibuat-buat yang aluminium itu ringan padahal di dalam hati beratnya bendalah ni! Dia mengangkat dan membalingnya tepat mengenai sasaran. Sasaran kepala seorang lelaki.

“Aduh! Woi, sapa baling benda ni!” lelaki itu berdiri. Matanya liar mencari orang yang bertanggungjawab atas balingan cantik itu.

“Aduh. Oh tidak.” Filza cuba menyorokkan mukanya. Daniel ketawa tertahan-tahan . Lelaki itu datang ke meja mereka.

“Budak kau dah gila ke hah. Kalau kena muka aku tadi dah berdarah kau tahu!” lelaki itu kelihatan bengang.
Filza mencuba memandang muka lelaki itu. “Heh?”

“Wah. Kau memang bawa malang kan budak.” kata lelaki itu kasar.

Mukanya macam Filza pernah kenal. Macam pernah Nampak. Sah. Sah.

“Apa ni bro kata adik gua bawa malang. Kau nak cari pasal ke?” Daniel bersuara setelah lama ketawa.

“Wah baguslah. Aku lagi malang jumpa kau. Kau tahu tak memang padan dengan muka kau. Paid off. Dendam aku terbalas kau tau tak” darah Filza naik mendadak.

“Balas dendam? Kau kata kau nak balas dendam? Weh sepatutnya aku yang patut balas dendam dengan kau. Dah lah hari tu kau langgar aku punya office. Nasib aku baik aku tak mati kat situ. Sekarang cubaan bunuh lain pula yang kau rancang. Kau memang rancang nak bunuh aku ke apa. Apa yang aku dah buat kat kau hah?” marahnya sudah sampai ke tahap maksima.

“Wah. Kau cakap ikut sedap mulut kau je kan. Aku nak bunuh kau?  Kalau aku memang nak bunuh kau hari tu aku dah langgar dengan kau dengan kopi-kopi kau sekali lah.” giliran darah Filza pula naik. Daniel semakin hairan dengan pergaduhan yang terjadi dihadapan matanya.

“Woo. Dua pihak sila tenang. Sila tenang. Orang tengok malu.” Daniel cuba memulihkan keadaan.

“Kau siapa hah? Tak payah nak tenang-tenang sangat lah. Kau tak ada kaitan baik kau belah. Oh. Kau ni mesti boyfriend dia kan. Aku nasihatkan baik kau putus je dengan dia tak pasal-pasal kau nanti yang dia bunuh.” lelaki itu memberi  peringatan. Satu henyakan tepat mengenai perut lelaki itu.

“Cakap sebelum fikir. Aku ni abang dia. Berani kau cakap adik aku macam tu. Nah ambil ni. Yang ni  sebab kau kurang ajar dengan aku.” Satu lagi tumbukan mengenai muka lelaki itu.

********************

Musim luruh di Harvard sangat menenangkan jiwa Filza. Sudah tiga tahun dia berada di perantauan. Cepat sangat rasanya masa berlalu. Tahun ini merupakan tahun terakhirnya disini. Kursus undang-undang yang diambilnya kadang-kadang membuatnya tidak mempunyai masa terluang untuk bergembira seperti rakan-rakannya yang lain. Filza tidak mempunyai rakan-rakan rapat dari Malaysia kerana tidak ada seorang pun satu kepala dengan dia. Ada kawan tapi yang rapat dan akrab itu tiada.

Filza langsung tidak rindu pada Daniel kerana setiap bulan Daniel akan datang ke Harvard untuk menjenguknya. Risaulah rindulah katanya. Rajin sangat nak melawat. Padahal nak jumpa dengan Min. Min merupakan anak uncle Johan. Di rumah merekalah Filza tinggal. Bak kata abangnya sambil menyelam minum air. Ceh. Bila dah berjumpa memang banyak lah cerita abangnya itu. Hidup di di US sangat memberikannya kenangan manis. Sememangnya tinggal  di negara orang menjadikan Filza lebih matang dan berdikari.

 Petang nanti Filza akan berjumpa dengan orang yang akan menjadi teamnya untuk tugasan final projek. Berdua. Dengar kata orang Malaysia. Filza lega. Mohd Fazrul Nizam. Budak Forensik. Lokasi perjumpaan, bawah pokok maple tepi tasik. Filza sangat bersyukur kerana berkumpulan dari orang negara sendiri kerana lebih senang untuk berkongsi pendapat.

********************  

Filza melihat susuk tubuh seorang lelaki di bawah pokok itu. Dia terlambat tiga puluh minit gara-gara ditahan kerana kad pelajarnya tertinggal di rumah. Habis duit makan tengah harinya kerana membayar denda. Aduh. Perlahan-lahan dia melangkah mendapatkan lelaki itu. Macam mana ni gua lambat beb.

“Maaf saya lambat sebab tadi saya kena tahan dengan pegawai lepas tu..” dia berhenti sebaik sahaja lelaki itu menoleh.”Kau!” dia menyambung.

“ Patutlah malang je nasib aku minggu ni lepas dapat tahu yang aku yang aku kena satu kumpulan dengan kau. Sampai kat sini kau ikut aku semata-mata nak bunuh aku kan. Semua ni kau dah rancang kan. Kau memang tak boleh tengok aku senang ke hah? “ kata lelaki itu beremosi.

“Kau dengar baik-baik. Aku takkan ikut kau. Kau siapa! Bila pula aku nak bunuh kau! Semua tu hanya kebetulan kau tau tak. Kau ingat aku suka lah rempuh kau punya office. Kau ingat aku sengaja ke nak baling aluminium tu kat kau. Dan kau ingat aku nak sangat ke kumpulan dengan kau.” darah Filza mula naik.

“Aku nak jumpa Miss Finn minta dia tukar kumpulan. Kalau tak memang tak grad aku kalau kumpulan dengan kau. When I look at you. I hate it. I hate you. Tolong lepas ni jangan muncul depan aku lagi” Fazrul memberi peringatan.  Dia berlalu meninggalkan Filza terkebil-kebil.

********************

“Aku nak kau tulis part ni. Aku nak kau guna ayat law kau tu.” perintah Fazrul

Mereka tetap di dalam kumpulan yang sama kerana Miss Finn sudah muktamad  dengan keputusannya.

“Suka kau je kan. Bab ni sekurang-kurangnya dua puluh muka surat kau tahu. Bila pula aku nak siapkan. Benda ni kena bentang esok pula. “ rungut Filza.

“Malam kan ada. Apa gunanya Allah cipta 24 jam? Kau ni asal bengap sangat”  kata Fazrul perlahan.

“Kenapa kau ni hah? Apa masalah kau sebenarnya?”Filza tidak berpuas hati.

“Kau tahu kan, aku benci tengok muka kau. Makin lama aku tengok hati aku lagi sakit. Dah aku nak bla” Fazrul berlalu pergi.

Filza sebenarnya tak faham dengan perangainya. Ok memang dia yang langgar office mamat tu atau baling aluminium tepat pada kepala lelaki tu tapi dia sudah pun meminta maaf. Sepanjang bersama dengan Fazrul, tak pernah sekali pun Fazrul senyum. Lelaki itu sering memandangnya dengan rasa benci dan meluat. Filza sudah mati kutu. Cara apa lagi yang perlu dibuat supaya Fazrul memaafkannya. Sudah puas dia mengalah dengan Fazrul. Kesalahannya bukanlah teruk sangat pun fikirnya.

********************

Jantung Fazrul berdegup kencang. Setiap kali dia memandang muka Filza hatinya berdebar-debar.

“Kau dah siapkan belum apa yang aku suruh semalam?” katanya lantang untuk menutup rasa gugup.

“Aku dah buat dah.” kata Filza perlahan. Matanya kelihatan sembab dan Fazrul dapat mengagak yang perempuan itu tidak tidur malam tadi menyiapkan kerja itu. Tiba-tiba Fazrul rasa bersalah.

“Nasib baik kau siapkan kalau tak..Dah lah aku nak bla. Ko jangan lupa pula petang ni. Kau lambat datang pembentangan siaplah kau.” lagaknya seperti pemerintah kejam.

Filza buat tak tahu. Dia sudah serik diperlakukan sebegitu. Fazrul meninggalkan Filza dan pergi ke makmal. Dalam perjalanan ke makmal dia singgah ke tandas. Dia membasuh mukanya dan memandang cermin.

“Apa dah jadi dengan aku ni? Aku ni dah gila ke? Tak. Tak. Aku tak akan jatuh cinta dengan perempuan tu. Kau tak ingat ke apa yang perempuan tu dah buat dekat kau, Fazrul. Ya. Aku kena jumpa pakar psikatri ni. Aku ni dah gila rasanya.” dia berkata kepada dirinya sendiri. Fazrul cuba untuk menafikan perasaannya.
Dia membuka beg. Matanya mencari-cari barang yang hilang. Diarinya hilang. Dia mesti mencari diari itu. Diari itu tak boleh jatuh ke tangan Filza kalau tak semuanya hancur. Tentang perasaannya terhadap Filza. Semuanya dicoretkan di situ malam tadi.

to be continue...

Aku cuma akan post sambungannya kat next entry if ramai yang nak tahu endingnya.Caranya mudah. Hanya komen sahaja. Tak kisahlah korang bestfriend aku ke, jiran ke, just komen. okey. I'm looking forward to it ..=))

p/s: pehal panjang semacam je entri aku kali ni lol

You Might Also Like

1 comments

  1. boleh diperbaiki..tapi sambungannya cepatlah post

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO