3 Sebab Kau Patut Confess Kat Orang Yang Kau Dah Lama Suka

Tuesday, March 06, 2018

Assalamualaikum semua.

Springggg is cominggg guys.

Lately aku rasa hidup aku sangat sangat sibuk. Erm. 
Salah seorang yang selalu buat janji palsu nak update blog ialah aku. Lepas jumpa Afgan last year, terus tak ingat langsung yang aku ada blog.
 Kau bayangkanlah satu entri je last year. Teruks.

Confession

Kau dah lama usha seseorang dan kau rasa perasaan kau membuak buak teramat dan kau rasa kau kena luahkan perasaan kau yang terpendam sekian lama. Kalau tak luah, kau rasa hidup kau tak tenteram resah gelisah gundah gulana rasa dunia ni seakan akan tidak berputar pada paksinya. 
Ini contoh ja.

Bila kau tunggu waktu yang sesuai untuk confess, macam macam benda yang ada dalam kepala otak korang. There are just about 9 million things can go wrong and of course nobody likes rejection. Kita selalu berfikir yang macam mana kalau dia tolak aku? Macam mana lepas ni dia dah tak nak tengok muka aku? Macam mana kalau dia kata aku ni tak sekufu dan setaraf dengan dia? Just stop the macam mana macam mana and buzy thinking about the things could go wrong. We often realize how taking this one step could smooth out a lot of things for us - and almost instantly too. 

Aku mengaku yang aku pernah alami bendalah ni dan aku confess. Yes.
 Aku confess dekat orang yang aku suka selama tiga tahun. Aku pun tak percaya. Aahahahahah.
 It happened five a months ago and yes aku rasa aku patut share. Dah lama aku nak tulis entry ni sebenarnya. Aku akan bagitahu kenapa korang patut confess..

Well, aku cakap based on experience aku. Hiks 
Well guys here's how.

IT COULD GO REALLY WELL


Kadang-kadang ok untuk kita jadi pessimistic sikit sebabnya kau macam boleh jangka apa perkara yang dasyat boleh berlaku bila kau confess but hell yeah at least you'll be prepared if it happens, right? Tapi kau kena ingat nobody is perfect and everyone has their own beauty. Bagi lah sikit kredit kat diri kau weyh. 

You're cute, funneh - why shoudn't your feelings be reciprocated? Just allow yourself to give happiness a shot. Orang kata kalau tak try memang takkan dapat. Mana tahu lepas ni kau saja confess dan pada waktu yang sama dia pun memang suka kat kau. Hah. Aku pernah tengok satu cerita ni. Girls tu memang confess gila gila kat boss dia and boss dia stress lalu bagi dia satu peluang. End up he falls in love with the girl. Live happy ever after.

A LOAD OFF YOUR CHEST

Bila kau suka someone, kau rasa yang kau macam ada rahsia sulit yang sangat besar. Ia seolah olah macam beban yang kau tak larat lagi nak pikul. Ya aku pun rasa macam tu. I just into one guy from the first year and until third year. Just imagine I am harbouring this giant, overwhelming load all these three years. Bila kau confess, the cat's out of the bag. Kau boleh bukak langkah yang seterusnya sama ada teruskan relationship yang kau idamkan atau move on ke guy or girl yang lain. Senang je kan.

REJECTION IS BETTER THAN BEING STRUNG ALONG 


Kalau rejection yang kau takutkan, dia tak seburuk yang kau sangkakan. By building up your courage to come out and let your crush know what you're feeling, you are being honest and clear about your attentions. Just in case kau rasa its kinda unrequited love,  kau boleh move on. 
Ini kau tunggu mana maunya. 

Macam kes aku, I put a wrong step which is ramai gila marah kat aku because I was confessing in a wrong way. Dia tak reject aku sebab aku just confess. Aku langsung tak mentioned kat dia, 
Can you give me your answer? I've been crush with you for a three years wallao. 
Nope. Sebabnya aku rasa aku tak sesuai dengan dia and of course I'm not expecting anything from him. Wey kes aku ni pelik sikit. 

Bukan. 
Aku yang pelik. Ok kes aku lain. Ahahaha. But guysss this is still same. Just stay till the next point okeh.

MISSION ACCOMPLISHED 

Mampu berjalan ke arah orang yang kau suka itu merupakan satu pencapaian hebat. Lagi hebat dari kau juara kampung main rounders ahaha. Reject atau tak itu belakang kira. Yang penting kau confess. It's a feat guys. You should pretty proud of yourself once it's done. Tak kisah on the way kau nak jalan ke crush kau tu mengiring ke kaki kau menggeletar ke at least kau cuba. Courage tu penting. 

Aku confess dengan cara yang lebih berteknologi. Err. Lepas aku konfess aku campak handphone aku bawah bantal then tetiba rasa menyesal sebab confess. Rasa tak nak keluar rumah keluar bilik semua. Over kan. At the same time hati membuak buak nak tengok apa respons crush, end up gigih cari handphone yang aku baling tadi. Tetiba rasa bangga sebab azam aku 3 tahun lepas untuk confess dah tercapai. Aahaha.

Minah ni try confess kat boyfriend bestfriend dia end up kena reject and bestfriend dia putuskan persahabatan yang terjalin sejak 5 tahun lepas. Try sailang member punya. Cool kan?Ahaha.

So apa yang aku dapat simpulkan kat sini, bila kau confess seriously kau rasa lega gila gila. Dia ada dua possibility. Kau confess then dia tak reject so kau memang beruntung, sebab tu mencuba itu penting. Benda yang paling buruk pun terjadi kat kau ialah orang yang kau suka tidak merasakan perasaan yang sama dengan kau. Cliche as it may be, there are tons of fish in the see and it's very likely and you'll find someone new. Jadi marilah sama-sama mencari ikan tu dengan aku kalau crush kau reject kau. Ahaha

Oh ye aku confess sehari lepas aku konvo. 
Sebabnya dia konvo sehari selepas aku konvo. Ahaha.

You Might Also Like

35 comments

  1. omge you dah lama pftttt tak hapdate. u tau i'been waiting for your love entry like crazy. now i can tke a deep breath and read. ahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. erkk...ni sapa yaa..?bleh berkenalan..?

      Delete
    2. Hi kay! Longggg time haa. Are crush on someone? For real?!

      Delete
  2. Akak, kenapa tak reply komen saya sebelum ni ='(.. btw saya suka tajuk kali ni. Akak saya nak confess tapi tak berani. Akak hebatlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak hebat mana pun. Macam mana pun awak try dlu. Kumpulkan keberanian. Sorry lately tk sempat nak reply sbb tight schedule ^^

      Delete
  3. I admit it. Sy pun dah confess dgn org yg selama ini sy anggap dia sbgai abg. U know what. Cara dia jaga kita buat kita syg n x nk lepaskan dia pd siape2. Mmg beban tu dah lama terpendam. Finally sy confess then end of my story. Dia anggap sy as his sister n no more than that. Sy terima dgn keputusan dia n i cant be his sister anymore. Bkn x nk jd sediakala. Tp better kut sblm lebih patah hati bila dia dah ada someone special.😂 #moveon #lega

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes. i like your step. in fact, i like a lotttt. At least awak tahu apa perasaan dia tentang awak dari awak tahu lambat then dia ada some yg special. thumbsss up. nak amik heart satu. <3

      Delete
  4. wakakaka. aku konfess satu minah ni then dia reject aku weyh. Sebabnya aku dia kata aku ni terlalu hensem untuk dia. Aku tak tahu nak gelak ke nak sedih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau boleh gelak. Ahaha. Kau boleh sedih at the same time.

      Delete
  5. I've been crush for ten years to one guy who lives opposite my house. One day, I just found out he already engaged with my bestfriend. The best part is she is the one who confessed first and he accepted it. RIP my feeling.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so sorry to hear that. if only you confess your feeling first. just let it go. If you meet someone you like after this, hold him tight and confess your feeling. Just don't repeat the same mistake..:)

      Delete
  6. tak nak letak nama nanti kantoi.

    just wonder awak confess apa reaction lelaki tu? kinda shock or macam d terus tak tegur awak ke macam mna? awak tak cerita. nak gak tahu. =P tetiba awak move. peningg

    ReplyDelete
    Replies
    1. he's kinda cool..~ That's why i like him <3 tapi not now.
      I'm totally move on now.

      Delete
  7. nak konfess. tapi takut. takut nanti kena reject. bahahahaha. tapi aku suka semua point ni. bila dapat kekuatan alam aku confess. kalau masa aku belom konfess dia dah kapell dengan orang lain, aku anggap aku ngan dia tak ada jodooh. urm.

    ReplyDelete
  8. pftt campak hp bawak bantal. wakakakak

    ReplyDelete
  9. uik. tengah pikir nak konfes ka dak.

    ReplyDelete
  10. that's brave girl. you gooo girl! DONT EVER WORRY COZ THERE'S LOTS OF BOYZZZZ OOUTHEREEEE! =)

    ReplyDelete
  11. Done confess betul mmg the cats out of the bag. Ya allah beban menanggung almost 6 years. Hahaha. Funny tp mcm berbaloi. Korg doakan I ya. Ape yg U ckp mmg betul weh. Tercampak phone!

    ReplyDelete
  12. sy pn ada mslh sama, which is takut nk confess. sy suka laki ni since form 1 dn skrg ktorg dh 25 thn, and still him :( ktorg kawan, stiap hari sy suka dia, nk sgt2 bgtau tp xde kberanian. masa skolah sy bleh tahan lg prsaan ni sbb ktorg pn tak matang lg, but not now, skrg kami dh 25, bila2 masa je dia boleh bgtau dia nk kawin dgn org lai. sy taknak bnde tu jd :( sy nk confess tkt dia gelakkan sy emm. no solution hm

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya rasa awak patut pergi confess kt die cepat sbb tkut nnti melepas jee

      Delete
  13. lepas baca ni,rasa mcm bersemangat nak luahkan dekat crush ahhaha

    ReplyDelete
  14. Nice blog ....you life sama macam I...terasa beban tu kalau x confess and everything la

    ReplyDelete
  15. Ermm macam ni cerita nye , saya nie dah 6 bulan crush kat kawan sekelas saya nie , saya memang rapat la dengan dia , tapi sekarang ni saya akan pindah ke tempat lain tahun depan dan ade seminggu lagi masa sebelum habis periksa , lepas habis periksa tu saya pindah laa , jadi skarang nie saya tak tahu nak confess macam mana , dia tu peminat KPOP and she have so many KPOP boy friend , pastu dia ni juga crush ke org lain pastu broken , saya nak confess macam mana ehh, hati rasa x tenang kalau saya x confess , boleh tak tolong saya ....

    ReplyDelete
  16. Hi assalammualaikum... aku nk share sikit aku baru je pagi ni aku confess dekat crush aku.. dah nk dekat 5 ke 6 tahun aku pikul beban.. and last skrggg aku dah legaaa sgt ii sbb aku dah berjaya confess kat dia hihuuu.. bls x bls itu hal lain aku dh xambil peduli dahhh hihuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeay..u the best!! Sy confess Sehari sblm akad..konfes bila daa sedia the best dari couple yg blm tahu milik kita..

      Delete
  17. Hai assalamualaikum,saya baru baca blog ni...haha korang boleh kata yg saya ni tertinggal bas sebb baru nk beli tiket😅....saya suka crush saya dalam 3-4 bulan tau tpi takut nk confess sebb risau kalau dia reject and xnak berckp dgn saya lagi...kalo kena friendzone takpe..huhuhu apa patut saya buat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.... Aq dah confess awek aq suka.... Aq ckp aq suka dia lama dia sbb kami rapat last bila aq confess.....hmm pham2 la.... Perempuan nie blur jgn tapis2 straight to the point😂

      Delete
  18. hai kak:) just nak Tanya mcm mana kalau kita dh confess kat org tu,then dia speechless but still sambung conversation like usuals.if akak Kat tempat saya,what will you feel and do? saya ckp ngn girl tu saya just confess je.(maybe just to cover the awkward things hahahahahah.)

    ReplyDelete
  19. hii, patut tak saya confess dekat dia. but i know him from instagram. kami tk pernah berjumpa pun and tak pernah bertegur pun on dm. ahhhhh!!!!

    ReplyDelete
  20. Dah confess tapi dia cuma cakap 'ok' apa maksudnya tu? Lepas tu kitorang dah tak bertegur, macam mana nak tegur dan berkawan semula dengan dia ye???

    ReplyDelete
  21. Hi akak .sayaa sngat suka baca blog akak ,saya nak share sikitttt laaa psl saya..saya suka senior sayaa since bulan 10 2019 masa kitorang apc...until now my feeling never change.. Istill love him ..idk wht should i do aft i heard from my senior friend said he have ex gf ..i know he cant move on w his ex ..tngok je dh tahu ..so wht should i doo?hmm

    ReplyDelete
  22. Teringat lagu tragedi oktober awie..... Aq pernah confess kat sorg awek nie... Aq dgn dia blh kira rapat la... Aq rasa suka kat awek nie dari member2.... Blh lak terkantoi.... Depa paksa2 confess last terpaksa la aq confess.... Time tu berdebaq2... Face to face... Anjay punya member.... Aq pun ckp aq suka dia... Blaa, bla, bla, bla.... Lps tu dia ckp dia ada banyak tanggunjawab anak sulung (reject bertapis) aq kata xpa aq cuma xnak letak harapan... Last seminggu dia palau aq😂, block nasib nk habis diploma time tu.... Tidak..... Inalailah😂 so, nak confess pastikan ekonmi hampa stabil, popuan nie starlight x paham bahasa kias2.... Xyah la takut sekurang kita x dok lebih lama letak harapan kat seseorg takut dia tu jodoh org😂

    ReplyDelete
  23. Saya tak tahu nak confess ke tak, dah mula suka sejak form 3 skrg dah nak masuk 1st years degree. Terfikir nak move on tapi at least nak dia tahu yg saya pernah suka dia untuk waktu yg lama. Harap lepas confess tu dapat move on dari dia.

    ReplyDelete
  24. dia pernah suka saya tapi dia just drop hint dan saya memang tak paham tapi saya suka dia gak masatu tapi saya tak confess sebab saya sedar saya siapa dan saya tak sesuai dengan dia. dah 2 tahun baru saya confess sebab saya nak move on and saya baru sedar yang selama ni dia drop hint and dia pun tak suka saya dah. wujud ke peluang kedua untuk saya dapatkan dia balik?

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO