Tanda Anda TERCrush Dengan Seseorang

Friday, September 25, 2015

Assalamualaikum semua.

It's been a long time. Before that, Selamat Hari Raya Aidil Adha semua. Like a previous year, I was still celebrating my raya in Penang.



When we are talking about crush, hah memasing teringat crush la tu.. :o
 By the way, crush ni apabila kita menyimpan kepada seseorang tanpa pengetahuan dia. Boleh terjadi pada lelaki dan juga perempuan. Rasa macam excited nak masuk kelas or nak jumpa dekat station bas. Bila kau dah sampai kau akan duduk belakang skali dalam kelas supaya kau boleh usha dia dari jauh. Bila berhadapan dengan dia, secara automatik kaki kau akan menggeletar. Hah itu namanya kau crush dekat dia. Kemon aku tahu semua orang pernah mengalaminya termasuk diri aku sendiri. HAHA

Aku experienced benda ni sendiri tapi pengalaman kawan akulah, bukan aku. Masa tu baru lepas habis kelas then aku dengan member aku pergi makan kat satu mamak ni. Masa makan sambil bergossip beriya baik kan, then dia macam tersedak. Tetiba betulkan songkok lah (hari Jumaat), duduk macam tak keruan, kejap ke kanan, kejap ke kiri. I was like pfft, what's goin on dude? Rupanya ada awek yang lama dia dok usha makan depan kita orang. Selama 10 minit tak keruan beb. Kejap bukak spec. Then pakai balik. But yeah, now dia dah kahwin dengan crush dia. I'm happy for him.

Dah cukup. Mari kita tengok apa tanda jika korang tercrush dekat seseorang. Kalau dah ada, betul tak apa yang aku list kan ni terjadi dekat korang. ahaha

Tanda Anda TER Crush Dengan Seseorang


BUTTERFLIES IN MY STOMACH

Masa tengah kau usha si dia, tiba-tiba dia terpandang kau. Time tu kau rasa macam ada something dalam perut kau. Ni effect adrenaline rush. Benda ni pam darah keluar dari organ dalaman macam perut for instance, dan pergi ke otot-otot kita yang lain. Sebab tu kau rasa macam nak pecut  je satu stadium sebab dah kantoi kau terpandang dia. Sebelum ni exercise pun malas. Bila dah depan crush kalau dah kantoi hmm..


EUPHORIA

Ahaha. Apa mende pulak euph.. pfttt ni kan. Ni ada dalam bahasa kita, ANGAU. Yes. Secara saintifiknya bila kau happy, extra dopamine akan terproduce. Let say kau terserampak dia kat gerai goreng pisang mak senah, then kau nampak dia nak beli goreng pisang. Then dia tegur cakap, AWAK CANTIKNYA HARI NI. Aku berani bet senyum korang akan sampai ke telinga. SEE. KORANG HAPPY KAN. Tapi makin tinggi level euphoria korang, korang akan rasa macam nak pengsan. Hah tulah puncanya korang selalu rasa nak pengsan.



HEARTBEAT MENGGILA

Ahaha. It's a perfect term kan. Bila kita suka kat seseorang, ada sistem badan kita beroperasi iaitu adrenaline rush as I mentioned earlier. Bendalah ni buatkan darah kita pam dengan lajunya especially dari atau nak ke jantung dan hormon pun akan join skali juga. Sebab tu korang rasa berdebar bila dia senyum kat korang. Well kalau kau berdebar sebab cikgu kau tengah sebut pasal result, itu bukan bermaksud cikgu tu syok kat kau paham?


MALU

EHH. Tetiba pulak jadi penyeganss. Sebelum ni tak tahu malu pun. Ahaha. Paling senang nak detect kalau dia kulit cerah. Tetiba telinga jadi merah dan pipi jadi merah. Ahahaha. Lagilah kalau member kuat membahan. Dia buat rilek je tapi still dapat nampak kesipu-sipuan dan kesopan-kesopanan. Bila dah segan ni mula lah semua benda tak betul. Langgar dinding lah, tianglah, tersasul semua ada. Suka tanya soalan bukan bukan. Hah tulah dia.



BERANGAN

Nipu sangat kalau korang tak pernah berangan langsung pasal crush korang kan kan kan. Doakan dia agar dia jodoh kau. Hmm. Tak pe, aku tahu usaha tu penting. Nak dapatkan dia kita kena meminta pertolongan pada yang Esa. 


BERTUKAR

Bertukar huh? Bukanlah dalam term hipokrit ke apa. Benda ni terjadi secara natural. Bukan senang tau nak dapatkan no telefon. Once dapat call atau meng call. Suara dorang akan bertukar secara drastik. Lelaki akan rendahkan tone untuk nampak lebih macho dan perempuan akan cakap 120km/h. Perempuan ni cepat gabra. Dia akan cakap laju gila. Kalau dengan member-member bukan main pong pang pong pang.


TIRU

Aku tak tahu macam mana nak describe benda ni dalam satu term tapi dia macam ni, bila kau suka seseorang, kau akan try jadi yang dia suka. Let say, crush kau pakai jam tangan kiri, kau pun terai. Crush kau selalu makan sayur, kau pun terai. Crush kau gelak tutup mulut, kau pun terai. Crush kau makan pakai garfu, kau pun sibuk nak terai padahal sebelum ni makan pakai tangan ja. Kalau crush kau jenis yang tak pakai selipa? Err.

Erm, Saya takkan nak pakai kasut macam awak pakai? Saya pakai sneakers ja.

Hah itu adalah antara ciri-ciri bila kau dah tercrush kat orang. Tapi kan aku selalu perhati dah lama dah sebenarnya. Kebanyakannya, bila kita crush, mesti orang tu perfect gila. Yeah I'm admit everyone has flaws by the way. Ramai gila competitors kau sebabnya orang yang kau suka tu dalam kalangan budak-budak hot. Ini adalah crush at the first sight. Tapi kalau kau dah lama-lama kenal ada borak dengan si dia, dalam diam tersuka. Well ni kita panggil crush at third sight. HAHA. Biasanya kita akan tersuka apabila ada beberapa karakter yang mengusik jiwa korang. Erm. Geli pulak dengar ayat sendiri. 


Well, tak semestinya kalau kau crush dekat someone kau kena kapel dengan dia. Tapi sebenarnya kalau kau pendam perasaan kau, kau akan perasan makin hari kau makin suka kat dia. KOT. Ada orang cakap luahkan je. Cakap senang tapi kalau dah nak luah time tulah nak pi toilet. Rasa macam ada dinasour dalam perut tengah main bola. Well yeah. Itu jelah kot aku nak sampaikan. Jangan beriya sangat dengan crush sampai lupa nak buat benda lain. Good luck ya!




You Might Also Like

14 comments

  1. Cuba lepas ni buat ciri-ciri crush yg sesuai ikut bulan kelahiran lak...

    ReplyDelete
  2. Sis ade tips nak move on tak?move on dari crush yang memang crushed habes ah..haa

    ReplyDelete
  3. ahaha... gaya tulis mcm dh biasa je crush2 org... bytheway.. simptom tu normal la kot. sbb org yg kita suka tu bkn tau kita suk dy ke ape. n bytheway.. gud luck sis.. ;)

    ReplyDelete
  4. Mcm mna pula klu org tue.. Kwn biasa jew.. Tp setiap kali gaduh dgn dia, mesti dia suruh cari lelaki lain.. Yg kiter sendiri fikir pun tak ada kaitan dgn pergaduhan yg berlaku.. Adakah dia pun dikategori crush juga..???

    ReplyDelete
  5. afiqah.. untuk ikiut bulan kelahiran itu sebenarnya lebih kepada fakta. heee
    samsunshine..depend pd situation. Sebabnya isi hati lelaki ni kita tak tahu..:))

    ReplyDelete
  6. Mcm mana saya ngan dia selalu gaduh dlm
    kelas masa sekolah rendah bila masuk sekolah menengah tiba tiba crush ngan dia

    ReplyDelete
  7. KIM NAMJOON KIM SEOKJIN MIN YOONGI JEONG HOSEOK PARK JIMIN KIM TAEHYUNG JEON JUNGKOOK BTS!!😂

    ReplyDelete
  8. hye sis Assalamualikum saya nak tnya sis kalau kita dh lma x jmpa dia dpan2 tpi tiba2 badn mngeletar dan dengupan rasa lain macm maksud dia ap ye? dan sis saya nak tnya klau kita nmpak org tu dgn bdk prempuan lain gmbira tpi kita rasa down maksud dia ap ye. harap sis blh bgi pndapat

    ReplyDelete
  9. Aslm sis nk tanya ni.hari jumaat last day jumpa crush dia tertinggal baju dgn limau dia lepastu kawan suruh bagi rase mcm nk tk nk je bagi lepastu saya cuba memberanikan diri utk bagi akhir sekali limau dia jatuh dari situ terus Menggelabah nk bgi.. Pastu kawan kata dia nk tau name ko padahal crush tu dh tau nme saya rupanya kawan saya kene kn saya... Kawan saya terjumpa ig crush saya tu pastu dia suruh saya dm dia tapi saya malu nk dm... Adakah patut saya dm dia and terus luahkn perasaan yg saya suka kat dia Mohon penerangan ok tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya baik dm kot. Sebab tetibe si dia pon sebenarnya suka kita tak? Amacam?

      Delete
  10. Semenjak hotel dijadikan pusat kuarantin, terserempak selalu dengan abam polis handsome ni. Dia mula terus terang ckp crush kat aku, aku jujur ckp aku ada pakwe. Tapi kan bila lama2 suke lepak sama sharing cerita lucu2 masa kerja, lama2 rasa macam tercrush dgn si dia pula. Adushh. Harus bilang suka atau pendam saja demi menjaga hubungan sndiri dgn pakwe tp hati memberontak.

    ReplyDelete
  11. hahaha aku mmg sllu usha crush aku tpi tu la lain ushar lain yang ku dapat...crush aku ni tk hensem and hot but cute tpi ntah camne aku boleh suka kt dia...Nk tau dak aku dpt apa...Aku dpt bestfriend dia...sedihhh baiii...bestfriend dia hensem gilaaa...sapa nk habaq..

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO