Spagetti Meatball Bolognese AHAAH.

Wednesday, November 21, 2012


Assalamualaikum semua.

Semester break almost near and and it's time for me to upgrade my cooking skill. Yap. Nampak lah berfaedah kan compared to melepak kat Pavillion. Kepada para-para gadis yang teruja nak kahwin, baik korang belajar masak. Ok kau ada orang gaji dan there's nothing to worry about. Hey! Itu kalau kau kahwin dengan orang kaya. Kalau dengan yang kayap? Hah. Nak jawab apa? Nak tak nak kenalah belajar. Otherwise nanti laki kau lari. Itu yang mak aku selalu bebel. INI BUKAN AKU CAKAP TAPI MAK AKU. Paham?

Rilek lah kan. Aku pun bukan pandai masak. Cuma nak try. Bila jadi, oh yes yes. This is ohsem. Today I'm going to share with you guys how to make Spagetti Meatball Bolognese..:)


Spagetti Meatball Bolognese



BAHAN UNTUK MEATBALLS
200g daging cincang (aku pakai jenama ramly)
4 sudu besar serbuk roti
sedikit telur
sedikit oregano
lada sulah
garam
1/4 biji bawang besar saiz kecil

UNTUK SOS PASTA
Sos Prego
Daun Bay
Satu paket daging cincang (RAMLY lagi)
1/4 biji bawang besar (dicincang halus)
2 ulas bawang putih (dincincang halus)
2 biji cendawang butang (hiris nipis)
1 biji tomato (hiris nipis)
3 sudu besar minyak zaitun
sedikit oregano
sedikit capsicum (aku guna warna hijau dan kuning)
2 paket spaghetti (rebus mengikut arahan pada paket)


CARA-CARANYA
1. Cincang halus bawang besar, then masukkan dalam bekas yang berisi daging cincang bersama serbuk roti, oregano, garam, lada sulah dan sedikit telur, (telur ni agak-agak je, dalam 1/3 biji) gaul sebati.
2. Bulat-bulatkan kecil dan arrange atas dulang pembakar yang telah dilapik kertas minyak, bakar pada suhu 170 darjah dalam 20 minit dan sejukkan.
3. Untuk sos nya, panaskan 3 sudu besar minyak zaiton dan tumis, bawang besar, bawang putih dan daun bay hingga  layu habis, kemudian masukkan daging, sos prego, oregano, hirisan tomato, capsicum dan cendawan butang, kacau sebati dan masukkan 1/2 cawan air.
4. Biarkan agak pekat baru masukkan meatball, kacau sebati, setelah kuah naik minyak dan masak, tutup api dan sedia untuk ditoppingkan atas spaghetti.

Cara nak sediakan meatballs spaghetti senang tahap gunung lah. Letakkan spaghetti atas pinggan, kemudian curahkan kuah pasta tadi dan taburkan sedikit dengan serbuk keju ( parmesan cheese). See. Senang betul tak.  Kalau titikkan dengan sos tabasco lagi sedap awww. Function dia kasi rasa pedas pada spaghetti ni.


Sedap!.. Cuma.. cuma erk..bebola dia nampak pelik sikit kan. Maybe sebab aku sangat excited buat bendalah ni dan haih tapi tak apa. Benda kecik boleh settle kan. Family aku makan tak cukup sepinggan kau Jah! Terharu!

Benda ni senang je nak buat. Janji ada niat semua boleh jalan. To those yang ada kekasih hati, boleh lah jadikan sajian ini sebagai menu untuk anda berpicnic nanti. Sweetkan idea aku. Ha ha ha.

 Selamat Mencuba uoallssss..:D

You Might Also Like

1 comments

  1. Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your next write ups
    thank you once again.

    Also visit my blog post ... LesBLevesgue

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO