Trip to South Korea 2018 : TIPS & GUIDE

Saturday, April 28, 2018

Assalamualaikum semua.

Jangan pernah tanya langsung apa yang aku buat lepas balik Korea. Trip dah lama habis tapi tak dapat nak move on lagi. Even bangun pagi ingatkan bila buka mata ada kat Seoul rupanya ceiling rumah sendiri. Bila ternampak huruf K je terus teringat Korea. Err macam over je kan.

Keluar dari rumah harap dapat view macam ni tapi end up bai jual roti lalu pinpinpon depan rumah.

Travelling to Korea has been on my bucket list ever since I was in standart 6. Hah serious weyh. Aku kenal dengan Korea masa umur aku 12 tahun. Masa tu famous gila cerita Stairway To Heaven and I was falling in love with the hero. I love everything about him and crushed more than 5 years. Most of my friends know he's mine. Err.  Berangan untuk mencari jejaka malaya sepertinya akhirnya aku kena padamkan keberangan aku dan balik ke alam realiti. See masa aku suka kat mamat ni of course terus decided to visit him. Er. Macam merepek tapi itulah impian aku dulu dulu. Ahaha.
Dasar budak budak hingusan.

Aww Kwon Sang Woo
Drama ni tahun 2003 tau. Jangan main-main.
Sama ada kau percaya atau tak, he is always on top of my list when it comes to Korean Guy. Nowadays banyak lelaki macam perempuan kat Korea tu. Err.

Masa 2014, director buat reunion pair kan depa berdua drama lain. After 10 years.
Then terus semangat nak pi Korea balik. Sangat.

Entri ni khas aku share tips dan guide. Aku belum ready nak share Day 1 sampai ke Day 10. Aku pergi dengan member aku Yin, yang memang tahu kisah cinta bertepuk sebelah tangan dengan si Sang Woo ni. Yin ni member sekolah rendah, member sekolah menengah rendah semualah. Zaman tu youtube is not sooo familiar, aku siap beli CD cerita Stairways To Heaven kot. Pft. Mahai pulak tu.

Kalau korang nak tau aku spent 2 hari di Jeju dan 8 hari di Seoul. Yang paling penting kita orang pergi redah Seoul dan Jeju tu berdua. Bantai je. Pakai agent adalah sangat tak berbaloi sebabnya dia still bawak korang jalan jalan pakai public transport. Apa kata korang study sikit then duit bayar agent better pi beli kimchi ka apa. Itinerary 100 percent aku buat. Aku plan nak pergi semua tempat yang aku nak pi dan kalau korang pakai ejen of course masa korang limit dan terikat.
 Yin ikut ja which is I like. Ahaha.

Well glad that finally made it to Korea for the first time with Yin. We booked our flight tickets in July 2017 and unfortunately the rate wasn't  the best at that point of time. We still went for it anyway, considering how difficult it is to travel together. We happily embarked on 10 days 9 nights trip to Korea, lasting from 4th April to 13th April 2018 with our hashtag
#SpringeeKorea ehh.

FLIGHT TICKET

Aku booked tiket flight dua kali. Satu nak tembak ke Seoul satu lagi dari Seoul ke Jeju.
AIR ASIA : RM 1500 return
JEJU AIR : RM 315 return

Air Asia aku booked pergi 20kg balik 30kg. Pergi pukul 1 pagi sampai sana 8.30 pagi waktu Korea. Untuk tiket flight ke Jeju better tempah lagi 2 bulan nak pergi sana sebabnya harga murah sikit dan dan yang paling best Jeju Air free baggage 15kg. Tak kedekut macam Air Asia. Semua kena bayar. Pergi pukul 8.30 malam sampai sana pukul 9 lebih.  Airport naik Jeju Air tak sama dengan Air Asia. Domestik so kena lah menapak dekat Gimpo Airport.  Macam Subang Skypark Terminal macam tu haa. Tapi sekarang ni AA dah bukak route direct ke Jeju so lagi jimat masa. Tony bukak lepas aku dah siap beli memang tak lah ceritanya. Cis.

ACCOMODATION

10 hari tu lama weyh. Kita orang stay 6 tempat menginap yang berbeza-beza. Cam nomad teruk. Tapi yang paling penting carilah tempat menginap yang strategik dan dekat dengan subway. Nanti patah kaki padan muka. Kalau korang pergi bertiga better pakai AirBnB bagi pendapat aku. Savvvvvve banyak gila. Aku ni pergi berdua je so nak stay apartment macam sendu je.

RM 230 per night

RM 133 per night

RM 256 per night

Day 4 : Bunk Guesthouse
RM 227 per night

RM 215 per night

RM 194 per night

Total dekat RM 900 jugak lah. Tapi paling aku suka stay kat Whistle Lark.
Lawa gila hotel service tip top. Yang lain pun best jugak. Ahaha. Masing-masing dekat dengan Subway.

TRANSPORTATION

We mostly rely on the subway to travel one point to another. The subway in Korea is just efficient as Japan's. Kalau kau macam tertinggal seminit kemudian mai yang lain. Kalau kat Malaysia ni mereput la tunggu KTM datang. Tapi LRT ok. Itu efficient. Depa ada specific nama, nombor dan setiap jenis subway di tanda dengan warna. Yang penting kau kena tau tempat yang kau nak pergi tu exit mana. Exit yang salah boleh bawak ke kau ke planet lain. Ahaha. Nak senang pakai apps. Download SUBWAY METRO. Semua ada kat situ. Tambang pun ada. Boleh bajet tak dek hal.

Yang penting T Money. Touch n Go Korea. Kalau pakai kad tambang lagi murah. Sikit. Ramai yang suggest reload kat machine. Ah sudah nak belajar lagi kan. Susah gak untuk first timer. Aku ajar cara senang. Kau keluar je kat arrival then terus ke CU (convenient store). Cakap kat akak tu kau nak T-Money. Then terus reload ikut budget transportation kau. Save banyak gila masa.

T MONEY : 2000 won
Reload : 45000 won

Aku reload berdasarkan tempat tempat yang aku dan Yin pergi. Total 8 hari di Seoul, kos pengangkutan sehari-harian dalam RM 165 duit kita. Itu tak termasuk duit cab kalau kalau kaki tiba-tiba cramp mengejut. Ehehe.

Ni T Money aku.
Kalau let say banyak duit dalam kad, tapi dah nak balik Malaysia pergi kat tempat kau beli kad masa kau mula mula jejak kaki kat Korea then kata refund. Dia terus bagi duit yang lebih then dia charge 500w. Kalau beli kat Hulu Korea? Tak pe mana-mana convenient store kau boleh refund. No problem.

SEWA KERETA DI JEJU

Jeju tu pulau so kalau nak best sila sewa kereta. Banyak company yang offer sewa kereta kat Korea dan sangat sangat senang. Korang book kat sini then masa kat sana bayar pakai kad kredit dan terus boleh pick up kereta.

Sewa Kereta : 44800 won per pax (2 hari)
Minyak : 15000 per pax

Kia Morning. Ingat nak amik Hyundai Elantra tapi umat punyalah 2 orang ja.
Minyak dia kasi full. Nanti bila nak pulang isi full balik.

Aku tak drive sebab aku GPS bahasa melayu. Yelah kan aku yang tahu semua tempat nak pergi. Aku suruh Yin drive. Drive belah kiri. Sempat juga la kena hon hon dengan kereta lain sebab salah lorong. Tapi tu 2 jam awal je then no hal. Lepas tu drive teruk macam kat negara sendiri. Speed trap kat Jeju banyaaaak sangat and make sure avoid dari kena saman.

GOOGLE MAP
Adalah sangat tak function kat Korea. Masa kita orang kat sana, most of the time pakai Kakao Map. Sama ada percaya atau tidak macam kau pakai waze cari rumah kenduri kat sini. Sebab tu masa kat Jeju memang semua tempat dapat cover dan kita orang tak sesat langsung.

TAXI
Kalau rasa rasa macam malas ada jugak naik teksi. Teksi kat Korea best pakai meter. Masuk masuk je dah 3000 won (RM11). Then kalau korang ada 4 orang, boleh lah divide. So lagi jimat dan efficient dan cepat. Elakkan teksi hitam sebab teksi VIP. Cas mahal.

WIFI

Kat Korea Wifi berlambak gila. Tapi kau kena macam tabah sebab yelah kau bergerak konfirm wifi kau hilang. Sometimes, most of tourist purchase a local SIM card at the airport but guys, I would suggest pocket wifi from Travelrecommends. RM15 weyh sehari gila bapak murahhhhh. Remember how I could update mystory and IG when I was in Seoul?

Not forgetting to mention, the connection pretty stable and the speed was consistently fast even in Jeju! Yang paling best korang book kat website travel recommend and before nak fly pickup modem kat KLIA2. So far dia ada kat KLIA, KLIA 2 dan Airport Penang.

HOW MUCH MONEY TO BRING?

It's obvious, but I have to mention that this actually varies depending on your spending habits. Macam kes aku tolak duit tiket flight, duit kereta dengan duit hotel aku tukar RM 3000. Duit tu aku bolehlah buat makan makan sikit, beli beli keychain sikit, beli beli baju sikit, beli beli bedak bedak sikit. Hah. If you're planning to hop on shopping adventure, 3k tu cukup. Boleh lepak kedai hipster lagi. On the other hand, if your target is locked on local food and some lightweight shopping, 1.2k to 1.5k per person should be ample for 10 days. Aku ada member aku habis RM 7000 kot kat Korea. Dia pergi tahun lepas. The heck shopping apa kan.  Padahal 7 hari je kot kat Seoul, but like I said - it depends on each of you individually.

Hari pertama dah shopping. Err

Let me know if you have any question that I may be able to answer. It may be quicker to be reach me through my IG DM's so follow at @syaftrix and we'll chat from there. So that's about it. Rasanya tak ada yang tertinggal kan. Untuk detail, I'll be blogging from Day 1 till Day 10, so look out for my upcoming blog posts!