Makan di Upstairs Cafe, Subang Jaya

Saturday, January 11, 2014

Assalamualaikum semua.


Petang selalu hujan lately. Tapi CIS! Walaupun semalam hujan MBSA tetap saman kereta aku. Aku benci MBSA! Whoah entri yang pertama untuk tahun 2014 ini. Semoga untuk tahun ini, aku lebih rajin menulis entri. Aku akan cuba berusaha dan bersemangat waja. Boleh percaya ke? #eh

Dah lama sangat rasanya aku tak buat review restaurant. Kadang-kadang kalau aku makan aku lupa nak post. Upstairs café ni maybe ada yang tahu tapi café ni aku rasa aku patut share sama ada kat silent reader, follower belog serta sahabat handai, hehehe handai sangaaaaat. To those yang dah tahu boleh komen dan yang rasa nak komen pun boleh. Buatlah macam belog sendiri. Hahah.

Upstairs café terletak bertentang dengan Grand Dorsett Hotel di Subang Jaya, SS12. Dekat dengan Sime Darby. Ok Ok. Just in case kau dari KESAS nak masuk simpang USJ, kau kena u-turn roundabout kan sebab la ni depa sibuk dok construct LRT. Masa kau nak u-turn nanti kau akan jumpa lah. Err aku tak lalu sana. Dari Federal Highway, masuk simpang Subang then lalu depan Subang Parade ada traffic light belok kanan then amik kiri. Err. Aku memang tak pandai bagi route seriously. Better tengok GPS kau. 
K bai.


Café ni terletak dekat upstairs, (dah nama pun macam tu) atas restaurant Bawang Merah yang katanya emak kepada owner. Dengar-dengarnyalah. Ada juga khabar angin yang aku dengar pekerja dia semua lelaki and ehem, hensem. Aku dah tengok... ok not bad. Haha. Btw this kind of café sangat rare sebab ownernya Melayu. Selalunya cina kan tapi memang bagus lah. Erk apa yang aku nak cakap sebenarnya? %^&^%##@

Sangat nice and cozy ambiance inside, dengan beberapa meja di balcony seriously giving me the homey feels. Feel aku. Kalau nak pakai feel kau datang lah sendiri. Walaupun café ni tak terletak kat tempat yang famous macam Damansara or Ampang, it’s always found to be packed. Aku pergi dua kali dah. Satu masa tahun baru hari tu then, pagi tadii.. Heee
Jom tengok apa je yang ada.

p/s : lampu yang romantik masa aku pergi tahun baru. Yang cerah pagi tadi sebab duduk kat balkoni.

Egg Atlantic. RM14.90

A set of breakfast yang aku recommended. Well it is a complete meal. It's quite a hearty portion for me. Poached eggs were awesomely done. Sos yang sedap and the salmon were fresh enough. Aku makan pukul sepuluh, pukul empat baru aku lapar. Hee. 


Scone. Tak ingat harga. Better than Coffe Bean and Tea Leaf. Memang harum and sedap lah. Siapa yang diet boleh makan ni. 
Er yeke. Ehehe.

 Cafe Latte. RM 8.00

The latte art is not bad. For some reasons, I'm a coffee lover.

Yang ni for the second time. Di balcony. Dowt (my company) suka minum esspresso.. WOO. Aku tak boleh. Pahit.

Bacon & Mushroom Risotto. RM10.90

Served with a sunny side up and a side of green. Suka gila dengan platting dia. Ohmayy they are to die for. Er tak adalah sampai macam tu. The Risotto, sangat IMPRESSIVE. The texture was smooth and creamy, really well-done. Setiap kali aku suap dalam mulut aku rasa nak lagi nak lagi. The beef bacon and mushroom taste infused with the rice, further enhanced the taste of the dish. I would go for this dish over a spaghetti carbonara any day. 

Untuk harga, I think it's really worth it considering the amount of salad that comes with it - not to mention the egg topping. Maksud aku, mana lagi weyh risotto yang harga RM10.90?! The price of a risotto at a typical Italian Restaurant is normally priced around RM30+! Err sorry panjang sangat review sebab sedap. Korang kena rasa.

 Caramel Machiatto. RM 8.00

Err the art is a bittttt... krik krik krik. 
Probably their baristas need to improve their latte art..:)


Aku tak ingat nama dish ni tapi something yang ada kaitan dengan egg and holes! Ahaha sebab dish ni kalau kau boleh nampak ada telur kat tengah memang sedap lah. Served together with tomato sauce.
 RM 10.90.


The best brownie I ever tasted. Well aku berani bet, their brownies are amazing. Sangat moist and in the middle of this brownie is the best part. Betul weyh. Err TAK JADILAH..aku tak nak bet. HARAM!

Ada gak lagi yang aku makan tapi aku take away. Belum snap dah habes. Macam cafe ni, dia sangat femes dengan red velvet. Macam aku cakap tadi dah licin. Yang cupcakes, RM5.00 and slice, RM 8. Dan nutella cheesecake pun sedap tapi aku tak makan sebab ada kacang, RM 9.90.

Macam breakfast menu cuma ada dari 10.00 pagi sampai 1.00 petang. Memang kalau kau sampai je kau akan dengar muzik macam relaks lah. They play mostly jazz/blues pieces. Then they sangat welcoming and friendly .


It was a great dining experience. 
And a really good place to chill and hang out. =) 
Will be back soon to try out their full range of dinner menu!

p/s : Asal tak pandang kamera? Err aku pandang bangla sedang melintas. Sorry Dowt. Boleh komen macam belog sendiri k.

You Might Also Like

8 comments

  1. nice laa.. mouth watering sgt! suka latte art :D

    ReplyDelete
  2. mesti sedap gila kan makan kat sne...bbaloi dgn harga nye la

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Food presentationnya sgt menggiurkan,hehehe

    ReplyDelete
  4. kat china smua ade benda ni, tp satu pown x halal. haha

    ReplyDelete
  5. Is it halal dear? Teringin nak celebrate my gfs b'day this w/end :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes of course. The owner is a Muslim. No worries..:)

      Delete
  6. bestnya...menyelerakan..nak pergi..nak pergi...

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO