9 Fakta Menarik Mengenai Mimpi.. Lalala~~~

Sunday, November 03, 2013

Assalamualaikum semua.

Hai manusia khayalan sekalian. Apa khabar? Long time no see kan? 
*segan

 Dikala aku menulis entri ni, rumah aku heboh dengan bunyi bising. Maklumlah, match final untuk Kelantan dan Pahang. Congrates Pahang sebab menang 1-0! Dalam rumah ni, aku je yang tak minat sangat nak tengok bola ni. So sebab tu wujudnya entri pada waktu sebegini. *gelak tak dengar suara.

D.R.E.A.M
 Lately, aku selalu mimpi yang pelik-pelik. So aku macam nak tahu giler what is the meaning behind all the dreams. 

Orang kata mimpi ni indah. Kata siapakah? Kalau kau mimpi jatuh gaung or kena kejar dengan T-Rax kau rasa indah ke? Mimpi yang indah apabila kau sendiri yang reka mimpi kau tu. Contohnya kahwen dengan mamat yang hensem, cute, kaya dan baik hati serta beriman. Kalau tak pun kau makan stik di dalam belon udara panas tatkala melihat pemandangan KL pada waktu malam . Eh ada ke? *scrolling eyes. 

Mimpi ni satu benda yang misteri dan satu pengalaman yang mungkin menarik. Contohnya dari pengalaman aku sendiri, masa aku tengah design building untuk project final yang lepas. Punya lah dari pagi sampai ke tengah malam aku cungkil idea. Bila aku tidur setengah jam, dalam mimpi aku terus dapat idea. Tapi sebenarnya, apa je yang kita tahu pasal mimpi? 

So ada lebih kurang sepuluh benda yang aku akan list kan pasal mimpi. Enjoy and what's most important, don't forget to share your dream stories in the comment section..:D
  
SATU

Kau akan lupa 90 peratus daripada mimpi yang kau mimpi. Agak-agaknya faham tak ayat aku ni? Hehe. Lepas 5 minit bangun, separuh je mimpi yang korang ingat. Bila lepas 10 minit hampeh. Hampir 90 peratus gone. Aku tahu korang selalu alaminya kan.

DUA

Lelaki dan perempuan biasanya akan ada mimpi yang berbeza. Aku tak tahulah lelaki mimpi apa kan. Berdasarkan ada satu artikel yang aku baca, biasanya dalam mimpi lelaki, hampir 70 peratus watak-wataknya lelaki. Untuk perempuan pulak sama rata. Ntah aku pun tak faham.

TIGA

Everybody dreams. Semua manusia akan bermimpi kecuali ada kes-kes psikologi tapi memang tulah hakikatnya. Kalau korang rasa korang tak pernah mimpi, sebenarnya kau lupa apa yang korang mimpi.

EMPAT

Orang buta pun mimpi tau. Orang yang buta selepas dilahirkan biasanya akan melihat imej dalam mimpi dia orang. Mimpi apa aku tak tahulah. Tapi beza dengan yang cacat penglihatan semenjak lahir yang memang tak pernah melihat sebelum ni, mimpi dia orang melibatkan emosi, bunyi, sentuhan ataupun bau. See kau tak tahukan fakta ni. Aku pun baru tahu.

LIMA

Di dalam mimpi kita, we only see faces that we already know. Yeah betul. Kalau-kalau ada yang mimpi pasal lelaki, mesti korang ingat itu knight korang especially kalau dia asyik muncul. Tapi kita tak nampak muka lelaki tu sebab kita tak kenal. Betul lah. Cuba sedaya paya pun memang tak akan ingat muka mr. right kau tu.. *kononnya jodoh. 

Am I your Mr. Right??? 

Sebenarnya, minda kita tak boleh mencipta wajah. In our dreams, we see real faces of real people who we've seen in our life but may not know or remember. Hey kita tengok beratus-ratus kot muka mana lah nak ingat semua ye dok? So as a result mimpi lah orang tanpa muka. Eh tak, tanpa wajah yang kita kenal.....

ENAM

If you're snoring, you're cannot be dreaming. Fakta ni semua ada ada kat dalam internet. Aku tak tahu whether it's true or not as no one have found any scientific evidence. Yelah kau bayangkan kalau dia memang jenis pendengkur, takkan dia tak pernah bermimpi kan? 

TUJUH

Dream Incoperation. Hmm dia macam ni. Minda kita ni suka nak interpret dengan benda-benda sekeliling. Maksudnya, kadang-kadang bila kita mimpi, kita akan rasa dia macam realiti dia bergabung macam tulah. Contohnya, dalam mimpi, korang rasa korang dekat kensert ke POP POP kan (KPOP) and at the same time, IN REALITY, your brother is playing a guitar while you're sleep. Kinda lah.


LAPAN

Dalam satu malam sebenarnya, kita boleh ada sampai empat ke tujuh mimpi dalam satu malam. Secara puratanya, kita boleh mimpi dalam satu ke dua jam untuk satu mimpi. Tapi macam aku, the whole night mimpi until alarm menjalankan tugasnya untuk membangunkan tuannya CIS. Bila mimpi tak best dia tak nak bunyi.

SEMBILAN

Precognitive dream. Maksudnya future sight. Mimpi benda yang tak pernah berlaku. Dan mungkin akan berlaku. Tapi kebanyakannya kita ni ni mimpi yang merapu-rapu je. Ya mainan tidur. Ada juga antara kita yang mengalami dejavu. Bukan dejavu di kinabalu Aqasha Tiz Zakiah tu bukan bukan. Dejavu ni sebenarnya dalam bahasa perancis ialah already seen dan melayunya dah pernah nampak. Well, apa pun punca Dejavu ni, agak mustahil untuk manusia huraikan.


Macam aku cakap tadi kebanyakan mimpi mainan tidur (mainan syaitan). Depend kepada waktu kita tidur. Biasanya mimpi yang betul selalu berlaku bila kita tidur nyenyak lepas 1 jam lena tidur sehingga waktu subuh. Setiap perkara yang berlaku, kita serahkan je kepada Allah SWT sebab dia je yang maha mengetahui..

Well, really hope function lah jugak korang baca entri aku ni. Now I'm goin to my bed to check those facts once again..:P

You Might Also Like

8 comments

  1. mimpi mase tido tapi lepas bangun tido kadang2 lupe ape yg dimimpikan...

    ReplyDelete
  2. dulu salu mimpi org kejar. haha. time exam plak mimpi tangga dgn bukit / tempat tinggi. :)
    pernah mimpi result exam. sebijik gpa tu masa sbnr.. lol

    ReplyDelete
  3. bahagia nye la kalau dapat mimpi kan myungsoo hehe.

    ReplyDelete
  4. mimpi ni kdg2 best kdg2 buat sakit hati pun ada. hahaha. klu mimpi org yg kita tak suka tu parah. hahaha.

    ReplyDelete
  5. Pernah mimpi pegang pipi Junhyung ~! Hahahahahaha xD Yang fakta mimpi no.9 tu selalu berlaku terhadap diri saya :/

    ReplyDelete
  6. Herm..mmmg slalu mimpi,kdg2 mmpi mcm heaven pun ada and sometime mimpi yg merapu-rapu.. tpi 80% drpd apa yg kita mimpi lupa aje.. huhuhu btw, blogwalking dn follow sni ^^

    http://mydreamhigh123.blogspot.com :D

    ReplyDelete
  7. Ya itulah Mimpi,ada best ada yang tidak kau suka,

    ReplyDelete
  8. aku tido jarang mimpi, hah guane tu? :D

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO