8 Tempat Percutian Bagi Backpackers

Wednesday, February 03, 2016

Assalamualaikum semua.

Are you ready?

Travel is always in our bucketlist.
Bila kita bercerita tentang holiday, semua orang excited sebab kita akan melawat tempat yang jarang atau tak pernah kita lawati tak kiralah luar atau dalam negara. Australia, Europe, South America, Middle East dan tak lupa juga dalam Malaysia. Kebanyakan bercuti untuk merehatkan minda sebab dah sibuk dengan kerja di samping nak spend time dengan orang yang tersayang.

Terdapat beberapa jenis bila travel ni. Travel yang pertama ialah tourist. Bila kita pakai concept ni, kita lebih mengutamakan ketenangan dan kedamaian. Kita akan spend duit yang banyak. Biasanya kalau kita bercuti bersama family. Tak rushing, duduk kat balkoni menikmati pemandangan bukit sambil minum Power Root. Power Root? Bawa dari rumah. Ahaha. Yang kedua ialah backpackers. Konsept backpackers lebih kepada pengalaman. Gain as much as experience in a low budget. Accomodation yang biasa je asalkan dapat tidur dan makan. Duit banyak spend dekat transport dan street food. Bagi aku cara ni lagi terkesan kalau travel tapi kalau pergi dengan family takkan nak suruh semua bawak beg kan. So tak sesuai. Banyak backpackers pilih untuk travel bersama teman baik dan pasangan.

We are always lookout for wallet-friendly destinations to add to our ever growing bucket list. So here are top for 2016 location for backpackers that won't bust your budget.

LOMBOK, INDONESIA

credit : govoyage

Lombok semakin dikenali! To tell you the true, their beach is to die for! Cantik gila. Instead going to Bali which is quite pricey, Lombok is not that bad huh. Kat sini makanan halal senang nak dapat. Masjid pun senang je nak cari. Pantai yang cantik, diving spot yang cantik. Mosly people say that this place you can't get in Bali. Memang menarik. Lombok ada waterfall dan apa yang buat tempat ni lagi menarik ialah gunung berapi yang aktif. Boleh nak naik helicopter kalau nak enjoy the view. Err tak. Jalan kaki Jah, kau kan nak save budget. Heh.


CHIANG MAI, THAILAND

credit : chiangmai

Bila kita cerita tentang Thailand, teringat street food dia. Pulut mangga dan ais krim kelapa. Come on, sapa dapat tolak magga yang manis dengan ais krim yang sangat menyegarkan? Kat sini mahal kot sang kaya. Kalau haiwan, yes gajah. Kita boleh naik gajah di sini. Thailand sangat memulihara gajah dia orang. Pengalaman yang sangat tak akan dilupakan. Tak lupa juga bila nak shopping orang kata senang nak tawar? Betul ke?


BAROCAY, PHILIPPINES

credit : fancyholidays

Barocay! Gila famous tempat ni sekarang. Dulu ramai lepak Krabi kalau tak pun Phuket. Sinonim dengan pasir pantai yang putih but it is worth to visit. Perfect short gateway :P 
The best part? Kita boleh cari accomodation dan main water sport as low as 4USD. Banana boat macam kat PD pun ada kat sini. Tapi tak lawan lah in term of scenery. Jangan terkejut sebab ramai gila orang korea bercuti dekat sini. Rasa macam kat Korea pulak kan.


HANOI, VIETNAM

credit : world finance

Vietnam dengar macam tak best kan. Well you know what, kau akan terkejut lepas tengok video klip Afgan dengan Rossa lagu Kau Yang Ku Tunggu. Maigad cantik gila. Pi tengok sekarang. Kalau Bandar Hanoi, memang sangat menepati tema backpackers kau. Hanoi is just the place need to visit with vibrant culture. With numerous scenic sites and cultural relics, you know what, there's plenty to see in Hanoi. Ya ya kita boleh expect untuk belanja dalam 20USD/day untuk makanan, penginapan dan bersiar-siar. Naik je scooter taxi untuk tengok Hanoi macam local. A typical 10 min ride should cost you less than a dollar (USD).


SIEM REAP, CAMBODIA

credit : pandavacation

Teringat cerita Lara Croft. To those yang memang minat ancient dan history buff, Angkor Wat tempat yang patut dilawati either with your friend or your partner. Selain itu, kita juga boleh pergi street market dia orang. kita juga boleh melawat perkampungan sambil tengaok matahari terbenam dekat Tasik Tonle Sap. The best part is there are also halal restaurants and muslim-friendly accomodations in Siem Reap. Kalau pi Cambodia, bawa US Dollar sebabnya kebanyakan tempat-tempat lokasi pelancong pakai Dollar even tempat makan pun. Nak tukar duit pun senang walaupun kita nak tukar dengan ringgit.


SEOUL, KOREA SELATAN

credit : onthegotours

Haha. Aku suka Korea gila-gila. Aku berani bet ramai yang nak pergi sini and of course ramai gila orang Malaysia datang ke Korea. Sampai orang yang berniaga akan tanya dari Malaysia ke and bila kau kata yes they will say I LOVE MALAYSIA. Ahaha. Seoul ni dalam bucket list aku but well you know what sekarang ni ramai gila orang kita yang buat bisnes untuk backpackers style ke Korea. Dengan bajet yang rendah, korang boleh melawat tempat yang korang impikan selama ni dan ya, tour guide kau berbahasa melayu. Street food Korea sangat mengiurkan dan shopping barang kosmetik memang murah di Korea.


PERTH, AUSTRALIA


credit : vroom

Kita pergi jauh sikit dari Asia. Australia!
Perth merupakan salah satu destinasi impian bagi backpackers yang ingin melawat tanah kangaroo. Disebabkan kedudukannya yang dekat dengan negara kita jadi memang banyak syarikat penerbangan offer tiket tambang murah. Perth bukan sahaja bandar yang selesa tetapi kaya dengan pemandangan yang cantik, port matahari terbenam yang cantik sensangat. Ada member aku cakap, kalau pi Perth memang banyak boleh save sebabnya korang boleh explore bandar Perth dengan percuma menggunakan CAT (Central Area Transit). Woo


PENANG, MALAYSIA


Tempat jauh dikenang.. lagilah tempat sendiri. Yes. Penang is a perfect short gateway! Bandar sangat kaya dengan heritage. Naik basikal around Street Art, enjoy view di Bukit Bendera, bergambar di Chew Jetty, berkelah di Batu Feringgi dan makan pasembor di Gurney Drive. Maygad banyak yang korang boleh buat di Penang. Top it off with the fact that Penang is said to be the state's unofficial food place, and its no wonder that tourism plays a huge role in its economy..



Bila aku baca balik entri ni semua negara aku masukkan makanan, Food is priority after all. Haih. Btw  mana satu yang korang plan nak pergi tahun ni? Senarai tempat yang aku listkan ni boleh lah kan as long as kau kumpul sikit duit. Kalau nak pergi bercuti nak murah, hah pergi camping belakang rumah kau habis cerita. 

Till then

You Might Also Like

2 comments

  1. lombok! dalam bucketlist!

    ReplyDelete
  2. lawanya lombok.. teringin nak pergi sana.. hai nice entry ^^

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO