Architecture Is Not The Hardest Course in Malaysia

Monday, January 04, 2016

Assalamualaikum semua.


STUDY MODE : ON

Architecture. Yes. I'm currently taking this course. Dah nak dekat lima tahun lebih aku bergelumang dengan kos ni. Diploma, working field and degree. Kalau ada rezeki nak ambil master pula. Most of my friends tak berapa nak puas hati. Why?  When it come across what is the most toughest field, work or study, why architecture never on the list. 

Well, to tell you the truth, architecture is hard. It's complicated. Many people out there were like think that our course ni glamour dan banyak duit! Bila aku tengok dalam kebanyakan drama melayu, bila hero or heroin pegang watak sebagai seorang arkitek, nampak macam senang je kan kerja dia orang. Masuk office, pergi meeting, carry bazuka (plan carrier yang colour hitam tu), masuk site pakai topi putih, balik office dan balik awal. The heck? Ahaha. No.. Lifestyle itu adalah sangat dusta sekali.

This is us.

Dalam entri kali ni aku bagitahu sedikit je tentang lifestyle sebagai seorang yang ambil kos ni. The rest, aku akan buat satu entri khusus. Bila masa korang dekat universiti, sesiapa yang sangat nerd dan memang pandai gila, bila dia masuk course ni korang pasti akan culture shock. Menyesal dan rasa nak tukar course dan berfikir pfffftt kenapa aku ambil kos ni dulu. Whether korang percaya ataupun tidak, dulu ramai gila junior yang nak tukar kos. Dia orang rasa dia orang tak boleh bawak. Nak terus tukar school biologi beb. Dia tak tahu yang kos biologi tu susah tahap gunung broga. Ahaha.

Dia nampak susah sebabnya jam kredit untuk architecture studio ialah 7! Kau bayangkan banyak gila kan. Macam kos lain yang paling banyak pun 4. Itu pun kata killer subject. Ahaha. Tapi kalau kau ada passion dan tak pernah berputus asa. InsyaAllah you can get A-. A solid adalah sangat susah untuk dicapai dan percaya cakap aku rare gila orang dapat A solid. Kau kena betul-betul jadi macam Le Cobusier untuk dapat gred tu.

Our lifestyle. Btw. during project submission, uh-ho.. sleeping is a crime.

Di Malaysia, bagi aku sendiri, aku senaraikan empat kos yang paling tough di Malaysia. Dear student yang tak tahu lagi arah tuju selepas SPM, jot down ni ye.


A C C O U N T I N G 

Kecewa course kau bukan no satu hah Pian? Well ramai member aku yang ambil kos ni. Kenapa susah? Kos ni sangat terkenal kot. Lebih lebih lagi dalam kalangan perempuan. Kos ni competitive gila sebabnya peluang kerjanya sangat stabil. Well it's simple. Setiap syarikat memerlukann accountant. Agree? To those yang ada pengetahuan tentang basic account,sangat membantu kalau kau nak ambil degree nanti. Macam kawan aku cakap, sometimes, the answer to an accounting problem can be multitude of options. PENING AR since you have to play with numbers all the time. Kalau aku surrender, Nak ingat no telefon pun dah pening. Architecture lagi senang.


L A W

 Driven, Organized. Planners. Focused. Academy oriented.
Kalau ada ciri-ciri ni korang boleh berjaya di law school. Otak kena betul betul kuat. Why? Sebabnya kau kena ingat banyak gila benda! For an example, the ability of recall names, dates and key points of particular cases. See. Sebab tu kalau kau tengok sekarang ni ada satu korean drama tajuk dia REMEMBER, hero ni jadi lawyer dan daya ingatan dia kuat gila sampai apa yang dia nampak tahun lepas, dia still boleh ingat. Architecture lagi senang. Tak payah nak hafal banyak sangat. Hafal sikit je pasal principle of architecture. Oh ya we do have history too ;D


E N G I N  E E R I N G 

Dulu masa aku kat teknik kl dulu. Aku dapat A kot masa SPM. Tapi aku tak suka engineering. Sebab bila aku buat survey, gila banyak subject structure kena belajar. Complicated gila. Engineering ni ada banyak. Civil, Mechanical, Electrical, Chemical dan sebagainya. Ramai member aku ambil civil dan even adik aku sendiri aku ambil kos ni. Ahaha. Sebenarnya aku nak jadi arkitek dari form 2 lagi so ambil. Back to the topic, Well, aku rasa tak payah terang kot pasal engineering ni. Rasanya ramai yang dah tahu rasanya. Architecture lagi senang. Belajar structure dua kali je. Ahaha


M E D I C I N E

Gila. Bagi aku kos ni paling susah kot. You have to play with someone's life kan. Tak silap aku kena survive about 5 years kat university. Well architecture pun sama tapi tak sama dari segi lifestyle. kita orang kat studio, mendesign, gila-gila, siapkan project. At least dia tak ada kaitan dengan nyawa orang. Knowing what to do when faced with a sick patient relatively straighforward. Banyak jugak yuran pengajian bidang ni. Hmm. Architecture pun sama. Tapi hish. kos ni lagi susah.

Location : Studio

Secara tak langsung, sekarang korang tahu kan kenapa architecture tak susah pun. Tapi dia tough. Kau kena tahu apa yang kau buat. Kena ada passion yang tinggi supaya kau survive sampai kau grad. Ahaha. Perbelanjaan tinggi. Aku bila nak hujung semester mula lah tak ada duit. Banyak gila barang architecture kau kena beli. Kos print pula jangan cakap lah. By the way, masuk lah kos kita orang. Kita orang punya kos boleh acah-acah hipster. Sebabnya bila project tak dapat lagi boleh merewang ke tempat lain. Enjoy life selagi boleh but then once you get the brief project no more free time. Jangan terkejut member aku tiga hari sekali baru mandi. Itu memang tahap pemalas!
Till then.

You Might Also Like

4 comments

  1. Ye ke. Ingat tadi kos architecture ni macam senang. Tak sangka susah mengikut awak punya explaination

    ReplyDelete
  2. architecture still tough..:'(

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO