What Happened to My Life?

Sunday, July 20, 2014

Assalamualaikum semua.
  
What happened to my life? Dah macam tajuk New Straits Time dah aku tengok ye dok? Tajuk nak hot kemain. Mintak pelempang. Alhamdulillah saya syaf dan dah sebulan saya tak update blog. Malam ni aku diberi hidayah untuk menulis entry ni. Tak ada apa yang menarik pun yang berlaku dalam hidup aku. Tak payah baca pun tak pe. Kbai.


Rasanya tak terlambat lagi kot untuk aku mengucapkan selamat berpuasa kepada semua umat islam.. Erm nak habis puasa dah ni. 
  Peace yaw. 

#prayforMH17
Once again MAS and Malaysia itself attract the attention of the whole. Sedih dan sebak bila pisang berbuah dua kali. To see so many lives being lost for no reason, it's heartbreaking. Semoga Allah merahmati negara Malaysia..:'/



Yay Kahwen!

Kemain semua excited cerita pasal kahwin. Eh bukan semua wahai reader-reader ku. Bukan sebab aku kahwin aku mendiamkan diri. Kalau aku kahwin aku bagitahu kot. Khabar baik mengapa mahu disembunyikan bukan?

Orang yang nama sama dengan aku, syafiqah kahwin. Member aku sewaktu diploma. She’s my first among of my friends who got married. As expected, mestilah excited bak hang. Dan sangat terkejut bila bakal pengantin request untuk aku menjadi pengapit. Apakah? Firstly macam terkejut habis as I never ever be a pengapit before. Tak boleh tidur malam seolah-olah aku yang akan berkahwin esok. Grr. Okeyh just take a look…

Engagement Day 



p/s : bila aku fikir balik, kenapa aku yang malu-malu unta duduk belakang baget aku yang bertunang. *garu kepala yang tak gatal


Nikah’s Day



Masing beriyo nak amik berkat. Ceh. Gatal semuanya.


Sanding’s Day

Kau bayangkan aku ada interview kat Penang hari Jumaat. Sabtunya si Piqa ni sanding kat Keramat. Dah lah bas aku sampai malam. Nampaklah kepenatan kat situ. So patutlah gambar aku tak berapa nak berseri. Wakaka.




Semua gambar ehsan dak dak ni. My battery already die. Tak sempat langsung nak charge rushing punya pasal. Kepada Pika, semoga berbahagia di samping suami tercinta semoga kekal ke jannah..:D


Jangan Bagitahu Suami Kawan Mak Tiri Sedara Lelaki Sepupu Biras Dia



Pada 24 June 2014, on Thursday,  Syafiqah turns 22 oh no! For the whole day aku asyik nyayi lagu 22 by Taylor Swift. * part chorus je.  Rasa tak percaya yang aku dah tua. Sebab aku target kahwin 25. Tak ke dah dekat. Macam mana dengan zaman remaja aku?  Tinggal 2 tahun lagi. Ahaha. Ceh beriyo cakap tapi tak ada calon lagi. Haih. May this age bring me closer to Allah. Be a good daughter to my parents, a good sister to my siblings and friends. May Allah grant me with Health so I can contribute more to the people around me.



JJCM

Hobi aku makan. Semua orang tahu. Every month I spent at least one place for JJCM together with partner in crime, Yin. So dalam jangka masa aku senyap ni sebenarnya aku banyak makan je lebih. Tapi tak naik pun badan aku cyes.

GANGNAM STATION

K-Pop. Benda first yang akan pop-up kat kepala korang kan. Dalam bulan 3 tak silap aku restoran ni aku pergi. Yang kali kedua bulan 4 masa celebrated besday adik aku. Makanan kat sini halal dan ownernya Melayu. To tell you the truth, lepas aku makan kat Dubu-Dubu ritu aku macam sumpah giler tak akan makan this kind of cuisine lagi. Tak kena dengan taste aku. Say no to Korean Cuisine! Yin yang excited ajak pergi sini dan aku pun pergilah since review yang aku baca semua kata best. 


Kita orang order set untuk 2 orang dan tambah satu plate rice cake. Sebab kita orang ingat weyh cukupke ni weyh..? Nak dijadikan cerita kita orang tak habis Tulah.. tamak lagii, ini sebab hasutan syaitonirrajiim. Bagi aku kat dubu dubu punya rice cake dia lagi oke kot. Tapi dis still can be accepted.


Side dish yang plate kecil tu boleh refill. Yang dalam mangkuk stainless steel tu nasi. Berbeza dengan nasi kita sebab sedikit melekat. Sedap serious. Dalam claypot hitam tu macam stew daging dan sedap gila. Yang plate lagi satu depan dia tu sotong kurita. Sounds creepy tapi sedap. Macam sweet and sour. So in a nutshell, semua sedap.

If I'm not mistaken, we spent around  RM70 for this. MEMANG BERBALOI. *bukak purse nangis.


Second visit, lepas aku recommend kat family aku, terus mereka pun nak pergi juga. Since aku kata beef stew tu sedap so add on benda tulah. For this, we spent around RM 200 dan dapat voucher RM30. Due date dah habis pun. Tapi yang ni aku tak nangis. Aku cool je. Makan free katakaw.



Bagi aku steamboat dia okay jelah. Macam makan kuah steamboat kat Seoul Garden. Ha macam tulah. Tapi aku rasa better amik bulgogi kot. Orang kata bulgogi dia sedap. Nanti datang lagi bila duit tebal boleh terai yang itu pulak.. Overal, GANGNAM STATION sebenarnya telah berjaya menukar pesepsi aku tentang Korean Cuisine. Rupanya ada jenis-jenis yang aku boleh makan. Hee. Kalau tak percaya datang try test. Tak menyesal punyalah.
  
GANGNAM STATION
G36, Block 5, Laman Seri Business Park,
 Seksyen 13, 40000 Shah Alam.


THE SUMBS CAFE

 Terletak di Shah Alam, belakang Tesco Kayangan, tempat makanan ni agak popular dalam kalangan student-student dan sekitarnya. Aku dapat tahu pun masa Masterchef yang Fazley datang sebagai chef undangan yang dia ada jual macaron dekat cafe ni. Apa yang menariknya cafe ni dia served dalam box and tak payahlah depa susah-susah cari orang basuh pinggan..:P



Aku makan Chicken Cordon Bleu. (RM 11.00)
 Secara jujurnya, I love it. The portion not too big and too small. Just nice. Hee.



Chicken Chop. ( RM10.50)
Aku tak sempat pulak mintak komen dari ang, Yin. Sat gi aku pi tanya dia na. 


Churros. (RM4.90)
 Rata-rata yang datang sini mesti order bendalah ni. Erm erm aku rasa okay-okay je kot. Macam tepung yang di goreng lalu di dip kan di dalam coklat. Tapi special maybe tempat lain tak jual kot heeee. Maybe aku akan datang lagi sebabnya cafe ni dekat dengan office aku. Cozy place in Shah Alam dan makanannya pun tak mahal. So kalau nak pergi waze tempat ni ok.

THE SUMBS CAFE
7-04-01 Persiaran Alam Pusat Perniagaan World Wide,
Persiaran Akuatik Seksyen 13, Shah Alam.



FULLHOUSE LIFESTYLE STORE & CAFE


Sobs sobs. Rasanya aku dah ketinggalan zaman ni. Memang lawak sebab baru aku makan dekat sini. Haih. Cawangan aku pergi di Setia City Mall. Ada banyak lagilah boleh google.

Wok Sear Chicken Chop (RM18.90)
Sedap kot. Speciality dia dekat gravy. Ermm.

Masala Breaded Chicken Cutlet (RM19.90)
Ok jer. Mashed potato dia sedap. Ahaha.

Carbonara Spagetti (RM 18.90)
Hahah. Rasa Carbonara lah heee.


Bagi aku, makanan yang kita orang pilih so far Alhamdulillah sedap. Harga pun hemmm bolehlah tahan. Disebabkan service charge dia mahal sikit, apa lagi kita orang pun buli waiter tu jadi photographer. Barulah berbaloiiiii. To those yang nak rasa environment ala-ala orang kaya boleh lah mai sini. Jangan risau halal tau.


Full House
Setia City Mall



JIBBY & CO, EMPIRE SUBANG

Jibby & Co instantly becoming one of Subang's most ravishing restaurants. Apa yang aku noticed lately, banyak orang dah start berfikir di luar kotak untuk konsep coffee shop yang mampu attract orang ramai. Macam café ni, dia mementingkan exterior dan interior. Seriously tengok bangunan dua tingkat yang berbentuk trapezium.






This building have sufficient sunlight as it is covered with glass.
 Good sunlight = nice selfie! FAHAM? 
It's quite a nice place for a meal because the place is spacious, so kau takkan perasan langsung orang selalu lalu lalang belakang kerusi kau. LOL...

Check out below for the menu and price list at Jibby & Co. 




Big Daddy (RM 32.00)

The Big Daddy sangat sesuai untuk penggemar daging. Banyak gila daging dalam pizza. If you are meat lover, this pizza is your soulmate. Comes in quite a big portion, so make sure that you have a big appetite when you order if not just share it with your friends. Tapi aku makan dua slice je. Lebih bawak balik. Hee.

Soft Shell Crab on Brioche (RM 32.00)

Portion yang standart. Ketam dia gila besar. They generously give a big piece of crab but you pay for it too. RM 32.00 such a large sum of money to buy a burger. Burger tepi jalan kalau yang special pun RM 3.00 kot! Fries dia unik sebab dia pakai ubi keledek. Anyways, I personally think that the crab is a bit oily which is supposed to be..tapi..I get more health conscious when I grew older. Erm. Erm.
You guys definately love this dish.


Anyway this place great. Service was surprisingly friendly and chill despite the crazy packed hours. Alhamdulillah, we spent more than hundred ringgit for two...*same amount to buy groceries for a week.
 We will definitely return..erm soon.

Jibby & Co
GK11, Empire Shopping Gallery, Subang Jaya

***

Gila bapak lah panjang kemain entri aku kali ni. Aku dah try short cut tapi panjang juga macam mana. Hem. Itulah yang aku nak update sebenarnya. Kalau satu-satu alamat panjang ye dok. Kepada yang membaca selamat berpuasa pada minggu terakhir. Manfaatkan puasa supaya kita jumpa lagi Ramadhan tahun depan Insyallah.

 
Baju raya kau kaler apa..? Hee


You Might Also Like

1 comments

  1. I am regular visitor, how are yyou everybody? This post posted at this web
    pagee is genuinely pleasant.

    Here iis my web site :: general health

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO