Trip To South Korea 2018 : Day 6 (Gangnam, Min's Cafe, Seokchon Lake, Lotte World Tower & Spicy Grilled Baby Octopus)

Monday, November 12, 2018

Assalamualaikum semua,

Hi November.

 Cantiknyaaa.

Eh trip aku pergi ni bukan masa autumn tau. Masa Spring. Nampak tak berapa jauh gapnya tu. Musim bersilih ganti, masa terus berjalan dan aku masih tersangkut di hari keenam. Ada lagi tiga hari ni. Tapi tak pe. Aim aku tahun ni asal siap entry Korea sebelum 2019 jadi lah kan. Tak adalah nampak macam loser sangat. Ahaha.

Sebabkan dah terlalu lama gap untuk hari ke-6 ni aku sampai dah macam hilang ingatan nak ingat satu-satu balik apa yang aku buat masa hari tu. Biasalah dah berusia ni ingatan kena paksa sikit. Kalau macam tak function tu tenung sikit siling tu lama-lama supaya dapat flashback. Ahaha.

Hari keenam di Seoul berbekalkan hashtag #springeekorea merupakan hari yang ditunggu-tunggu oleh aku sejak dari Malaysia lagi. Hari ni aku akan ke tempat yang membuatkan aku mula-mula tersuka dekat Korea. Pagi-pagi Subuh gajah dah keluar dari hotel sebab banyak nak buat hari ni. Itinerary pack!! 

First stop : K STAR ROAD


Macam biasa buka apps Kakao Map kalau tak nak sesat. On the spot jumpa.
Naik subway turun dekat Apguejong Rodeo.
Masa mula-mula dulu street ni diperkenalkan, memang famous sebab dia orang susun patung beruang ikut nama group KPOP yang famous masa tu. Tapi sebab kan dah lama, kebanyakan group ada yang dah disbanded. 


Kedudukan Gangnamdol.

Seriouslah kan nak tunjuk semua. Penat kot. Jarak dah lah jauh-jauh. 
Ini je yang aku nak tunjuk.

Gangnamdol BTS.

Group K-Pop yang paling aku minat, Big Bang dan BTS. The hek patung Bing Bang tak dak. 

Sebenarnya tujuan aku datang Gangnam pagi-pagi buta ni, aku nak melawat satu cafe ni. Itu point dia. Sebabkan cafe tu buka lambat lagi dan kita orang sampai awal sangat, kita orang pun jalan jalan lah sekeliling sebab nak habiskan masa. Jalan pun macam tak ada hala tuju je kita orang ni aku rasa. Jalan sunyi macam aku masuk bandar berhantu ja. 


Suasana di Gangnam. 


Style kan facade ni.



Kalau nak bandingkan dengan kawasan yang aku pernah pergi sebelum ni, kawasan ni lebih urban. Macam high end punya tempat. Semua pakai blazer, sehmat ahh..alah macam kat drama-drama. In fact butik-butik yang branded kebanyakannya ada kat kawasan ni.



Macam aku cakap sebelum ni, banyak kedai bunga kat Korea ni.

Setelah beberapa jam feeling-feeling orang ada-ada, akhirnya terus pergi ke tempat yang aku nak tuju. Aku ni kalau dengar lagu, semuanya genre yang meleleh. Sampai lagu-lagu kat pendrive semuanya kena bash dengan adik-adik aku. Sentimental ballad gitu. Dah lah slow, sentimental pulak kan. Macam tu juga dengan lagu Korea. One of the singer is Changmin 2AM. I love all 2AM's song. Heartbroken habes. 


Dan ini adalah kafe kepunyaan Changmin. The Min's.


 Sangat tak handsome tapi suara power kalau tarik high note boleh pergi jauh sampai ke bulan kot.



Macam biasa, kita orang mesti jadi first customer. 
Kedai ni dijaga oleh  parent Changmin dan bila kita orang nak order benda first yang dia tanya,
Are you BTS fan?

Seriously?
Aku datang sebab Changmin kot. Sebab anak depa.
Terkejut bapak dia. Most of the customer come as a BTS fans. Sedeyh!



BTS pernah lepak sini sebab Changmin ni kan senior depa. Don't get me wrong people. I do love BTS. Tapi tulah kesian parent dia kan sebab yang datang semuanya bukan fans anak dia. Tapi yeah it's all about marketing strategy by the way.


Acah-acah baca padahal sepatah haram pun tak paham. Ahaha.
Air tu ayah Changmin yang recommendkan sebab dia kata Changmin suka minum so aku pun belilah.. omgee of course la aku akan beli! Ahaha. 

Nampak tak kat gambar kat atas yang BTS tu, Jin pun minum air yang sama. Jin is my bias by the way in BTS.

Berry Ade
6500 won (RM 24)


All time favourite ballad group - 2 AM



Dia kan artis. Senang jelah dia nak dapat sign artis-artis yang lain.


Adik aku suka lah ni. Infinite dia ni.


 Actually aku still ada segunung harapan untuk jumpa dengan Changmin hari tu errrr tapi dia tak ada. Hmm. RIP MY HOPE.

Membawa hati yang lara terus bergerak ke tempat para-para hipster berkumpul. 
Ayuh. GAROSUGIL!

TAXI  
4000 won (RM 15)

LINE'S FRIENDS CAFE & STORE

The largest Line Friends Flagship Store in the world. To tell you the truth, I'm not a die hard fans of LINE. Moreover I never install the apps before but I just cannot resist anythingggggg cute. I unhesitatingly put this place in our itinerary because this place is just too cute to be missed. 
(Going to write in english as I met and accidentally attracted to one of white guy who was wearing a grey sweater on the ground floor. Cute! Hope he'll read this post hmm even it's seems impossible. T.T)


Once you enter the shop, you'll greeted by gigantic Brown.
Say hello to Mr Ber'wwwwwown. (French accent)




So many items you'll probably spend hours adoring every single thing. ALERT. You'll disappointed with the price.


Let's go to Brown and Choco room.



Speaker anyone?


It's so cute. Love the pink vibe. Who's with me?


Mr Brown little sister!


Adore the vibe. Hmm. 
I spent about 10 minutes in front of the mirror adoring myself. Such a narcissist! Ahaha. 

Well you guys should love yourself more =) 


Our outfit blend well with the surrounding.


Ground floor. Serving cute desserts and coffee, the cafe has medium seating capacity since it's only occupies around 1/3 area of ground floor. This is the spot where I met the guy. 
RIP my feeling.

Yezza kita teruskan destinasi seterusnya, MR HOLMES BAKEHOUSE.

The shop is located along the trendy backstreet. 5 minit je jalan kaki dari kedai LINE tadi. Kita orang memang lapar sangat sebab minum air kat kedai Changmin tu je. Decide nak pergi beli roti kat sini. Bakery ni sangat famous dalam kalangan geng hipster dekat Garosugil ni.


Interior dia tip top. Meja pakai marble beb.


The famous spot.
Seriously, aku sangat tak menyesal pakai baju warna ni. Boleh masuk dengan semua spot gambar. Gitu.


Cruffin sangat recommend kalau datang sini. Serious first time aku dengar. First time kan dengar? Cruffin ni gabungan Croissant dan muffin. Texture yang flaky macam croissant dan pada masa yang flavour muffin.  Croissant memang favourite pastry aku of course aku pilih yang itu. Aku amik yang ada filling fresh custard. Sedap! Filling tak kedekut langsung.  Tapi tulah lapar sangat sampai tak sempat tangkap. 

Next destination : LOTTE WORLD TOWER

Dari station Sinsa terus ke Jamsil. 

Jalan kaki sikit dah sampai ke Avenuel Lotte Duty Free sebab nak solat. On the way ke sana lalu indoor je sebab ada laluan yang bersambung terus macam KLCC. 


Kalau ikutkan map yang aku letak ni, bangunan yang aku warna merah tu itulah tempat aku solat. Turun station Jamsil amik exit 1. Kawasan ni confuse sikit sebab biasanya ramai yang datang sini pergi theme park dan solat kat situ. Yang exit 3 & 4. To those yang tak masuk theme park macam mana nak solat dalam tu kan sebabnya kena bayar. Cara yang korang boleh buat ialah pergi exit satu then terus naik elevator tingkat 11. Prayer room ada disediakan di floor tu.


Omgee seriously guyssss sangat high end! Pintu pakai lock touch dan sangat sangat bersih. Cumanya ablution dia sekali kan dengan lelaki. So boleh gilir-gilir jaga dengan member no problem masa ambil sembayang.


Shopping kawasan ni memang best. Kalau ada luck boleh terserempak dengan artis. Set set The Gardens tempat ni. Semua barang cantik-cantik tapi tak mampu milik.

Lepas dah solat, kita orang pergi tengok bunga cherry blossom yang terletak  di Seokchon Lake!


Setiap tahun, bila Spring je memang ada festival di kawasan ni.


So pretty.


Around the lake, there are around 1000 cherry trees lined up creating a romantic pink tunnel of flowers. Aww.



Istana dalam cerita Stairways to Heaven. Hmm dapat tengok dari jauh pun boleh lah.
People, my life is complete *tears of joy*

Kalau nak dibandingkan dengan Seoul Grand Park tempat yang aku tengok cherry blossom sebelum ni, pengalaman dia lain sikit. It offers a different experience with calm lake view in the middle.



Cawan Starbuks malam semalam gigih bawak. Errr.


Next stop! LOTTE WORLD TOWER.


Tadi kita orang kat bawah. 
So picturesque. Love banyak banyak.


Seoul Sky Observatory 
27 000 won
(RM 100)

Known as the Beauty & Pround of Korea, Seoul Sky is located on the upper floor of Lotte World Tower on 117th to 123rd floors.

*shed tears

Aku ni jenis yang cepat emotional benda benda yang simple. Tengok view ni macam ni pun emotional. Nasib background muzik pasang lagu pop kalau sentimental dah lama menitiskan air mata dah.


We visited on Monday and luckily it was not crowded  so we purchase the tickets without having to queue. On weekend, it might be crowded. Boleh beli fast pass kalau tak nak beratur panjang. Apa yang penting pandai arrange masa. Kenapa perlu bayar lebih? *suara dahlia trivago*




The sky wasn't blue and kinda foggy on our scheduled day. Mungkin sebab spring kot but still we got sunny day with the golden sunset during our visit. Alhamdulillah.

Sebelum hari melabuhkan tirai, aku dengar perut Yin siap buat orkestra da. Bunyi teroks. Lagilah campur dengan perut aku. Orkestra plus Konsert. Bagus la. Apa taknya, makan croissant ja itu pun pukul 10 pagi. 

Makan malam kali ni memang lain dari yang lain dan aku sangat excited JJUKKUMI.

Kawasan tempat yang kita orang nak makan ni memang bukan kat kawasan tourist attraction. Kena naik subway turun dekat kawasan JEGIDONG. Masa tu dah nak maghrib dah. Keluar exit 6 dari station dan terus terus dan terus sampai kau jumpa ni.


Tu diaa. Salute balik.
Area ni memang famous dengan hidangan sotong.


Kkkk sampai lah kau jalan straight kau jumpa kedai ni. Gambar ni aku amik dari blog orang lain. Masa kita orang sampai sini kau tau ramai gila orang beratur. Salah timing sebab masa tu memang local tengah cari port untuk dinner. Nak tak nak kita orang pun beratur lah.

 DAN YANG PALING BEST kita orang je yang melayu. Mula-mula local cam pelik la kan like weyh korang buat apa kat sini doe but then well yeah tunggulah 20 minit. AHAHAH. 

Jangan risau, ramai dah Malaysia yang datang sini. Tapi depa datang masa yang tak ramai orang la. In fact masa kita orang masuk je, owner kedai senyum and dah tahu apa yang perlu dia orang serve. Restoran ni memang ada resepi turun menurun. Dengar cerita restoran ni dah dibuka dari 35 tahun lepas lagi. No wonder ramai local yang datang. Their one and only dish is stir-fried jjukkumi and they even don't have menu.

Bila dah sampai turn, memang macam dalam drama. Bukak kasut masuk dalam plastik, then kau bawak plastik tu kat bawah meja kau. Memang riuh dengan bunyi orang borak dan bunyi berdesir-desir datang dari kuali sebelah. Ada asap bagai which is new experience for both of us.


Our waiter wasted no time in bringing out bachan, mineral water and a large bowl of marinated tentacles of baby octopus seemed swimming in the very red, very spicy looking sauce. Jangan risau sebab sotong tu dah mati. Ada daun perilla (sebab tu jong kook tak suka sebab memang tak sedap). Aku makan dalam 6 helai jugak lah. Bila sotong pun dah kecut then berair lepas tu kering, ahjumma tu slow kan api dan bagitahu kita orang boleh dah makan.

Aku amik chopstick, aku amik sotong letak atas daun perilla, letak garlic sikit, letak bendalah putih kat atas ni (sedap gila serious), then aku makan acah acah Korea. Memang sedap lepas tu memang pedas gila.  Pedas sangat dan sangat addictive Kau makan sambil mengeluarkan air mata. Mampu tak? Then kau akan ulang lagi benda yang sama sebab sedap! Kalau aku pergi Korea lagi aku nak repeat serious.

Yin memang tak tahan. Bibir dah tebal aku tengok tapi still lagi makan makan dan makan. Ahaha. Bila macam makan 3 4 kali, terus panggil ahjumma letak nasi buat nasi goreng. Kita orang lapar nasi kot. Sangat tidak menyesal beratur, makan pedas-pedas. It is just perfect to end your day. Tak dapat nafikan lagi kenapa local suka makan kat situ. The red bloody sauce memang terbaik.

Cost for two
22000 won ( RM 80)

Lepas bayar owner memang friendly siap bagi sorang satu botol air yougurt.

Lepas makan, berjalan la kita orang berdua dikeheningan malam. Best. Sejuk. Tak sangka langsung yang aku boleh sampai Korea. Jalan sambil diiringi bunyi kereta lalu lalang, lampu-lampu bangunan macam dalam drama yang kita orang berdua selalu tengok dari darjah 6 lagi. Dah lah kita orang berdua je. Macam dah achieve apa yang kita orang nak. Kadang-kadang tergelak jugak sebab kesian Yin kena follow semua iti aku. Pack tak pe tapi dapat pergi semua tempat heee. Lepas tu terus balik ke hotel sebab esok nak kena bangun pagi.

 Yay habis Day 6. 3 days to go. Boleh komen kat bawah kalau ada soalan no problem. Memang aku recommend sangat sotong pedas ni. *tak move on lagi.
Till then.

Yang macam nak tahu apa je yang aku buat di Korea hari-hari sebelum tu boleh bukak link kat bawah.




이런 내 마음 들리나요
Can you hear my heart?

You Might Also Like

7 comments

  1. Can you hear my heart as well?
    The croissant look good thoo.

    ReplyDelete
  2. Seriouslah u makan pedas. I tengok warna merah pun I dah rasa kemang tekak. I hate spicy. Entry kali ni lain macam la best dia. Wooot~

    ReplyDelete
  3. mahal nokharom sekali makan 80. Gila. Masak jelah jawabnyaaa

    ReplyDelete
  4. Anyoneeeee armyyyyyyyyyyyyy here. Love the post. I love jk!!!! Spread the love

    ReplyDelete
  5. Bestnya jalan jalan korea. -you know who-

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO