Trip To South Korea 2018 : Day 5 (Seoul Grand Park, Noryangjin Fish Market & KBS)

Tuesday, October 09, 2018

Assalamualaikum semua.

Autumn is coming!

Lokasi : Seoul

Dunia ni ada 4 musim tapi aku paling suka musim luruh. Plan memang nak pergi korea masa bulan November namun apakan daya, kita hanya merancang. Terpaksa ke musim bunga walaupun hati tidak berbunga bunga. Tapi aku masih dalam planning untuk kembali semula ke Seoul masa Autumn nanti. Hihi.

Jom kita sambung hari kelima. 
Hari ni adalah climax untuk trip kali ni. Dengan berpegangkan hashtag #springeekorea, memang tepat sangatlah dengan tema. Misi mencari cherry blossoms memang all out dari pagi hingga ke malam. Kemahen kan.

Tarikh hari kelima : 8 April 2018

Ini adalah tarikh spring di Korea yang boleh dibuat sebagai rujukan ikut region. Tak ada rezeki nak tengok cherry blossoms di Jeju, cuba mencari rezeki di Seoul. Bunga sikit-sikit tu still ada kat tepi-tepi jalan. Kita orang tak nak yang sikit, nak yang banyak! Ahaha. Kita orang nak cari yang sepanjang jalan semua semua pokok cherry blossoms. Hah macam kat dalam drama tu. Alah scene yang ada satu couple ni picnic bawah pokok cherry blossoms sambil share earphone. Err.

Pagi-pagi lagi dah ambil train sebab tukar hotel.

Kita orang stay dekat tempat yang lebih dekat dari tempat yang kita orang nak pergi untuk beberapa hari yang mendatang. Masa turun je dari stesen Yeongdeungpo, nak ke hotel kita orang tu jauh sikitlah. Creepy pun ada. Mana tak nya kau bayangkan masa dok tengok Kakao Map sepanjang jalan nak menghala ke hotel tu semuanya kedai makan yang serve arak dan pork. Memang malam banyak orang mabuk mabuk area ni. Cumanya sebab kita orang lalu situ pagi tak ada orang langsung. Tak apa. Aku cakap kat Yin bila nak feel benda benda macam ni lagi.

Dah sampai, kita orang tak boleh check in lagi sebabnya check in pukul 3 pm. Kita orang just drop luggage je. Lepas tu patah balik. Destinasi pertama untuk menjejak cherry blossoms ialah Seoul Grand Park. Mula-mula kita orang nak pergi dekat Yeouido tau. Tapi aku baca review banyak orang susah nak ambil gambar disebabkan adanya festival, aku gigih menggoogle sampai jumpa tempat ni. Tak ramai sangat orang so boleh lah buat video ke apa. Tempat ni jauh sikit. 45 minit dari Seoul sebab tu keluar awal gila. Bila turun je kat stesen Seoul Grand Park, ramai pakcik makcik pakai outfit nak pergi hiking.

Keluar pagi-pagi. Dragged luggage turun naik tangga, berkejar kejaran actually sangat berbaloi! Rasa sebak, air mata macam nak tak nak keluar because of this view!
People, my life is complete! *tears of joy


Seoul Grand Park ni tempat keluarga habiskan masa hujung minggu. Ada zoo, forest park, children park dengan theme garden. Sebab kawasan ni macam berbukit sikit lepas tu jauh, dia orang ada sediakan skylift so senang korang nak berhenti dekat certain checkpoint. Wajib naik sebab dekat Malaysia tak ada benda ni.



Kita orang tak masuk kat mana-mana pun sebab tujuan nak tengok bunga je. 
Aku memang plan nak naik skylift dari awal lagi! Boleh tengok pemandangan dari atas katanya. 

Skylift
6000 won (RM21.60) 
sehala


Excited to try the skylift is actually a perfect madness! 
Sitting on a chair with no foot rest and dangled metres above water and ground. To go over the hills is not that bad but I hold my phone pretty tensely. Takut jatuh dalam tasik! Nak sangat kan. Hambek.


Hmm best kalau naik dengan pasangan aww.
Aku boleh terima perempuan dengan perempuan naik benda ni. Tapi guy + guy adalah sangat pelik! Ahahahhah. Er tapi kalau naik sorang macam forever alone pulak kan?


Kira berjaya jugaklah kan aku tangkap gambar pakai DSLR dengan kaki tergantung.


Rasa macam nak jatuh atas pokok ni. Nampak macam gula gula kapas perisa strawberri.



Picturesque view greet our eyes no matter where we turn!


Lepas je turun, kita orang patah balik ke entrance jalan kaki tapi subhanaAllah cantiknya!


Aku tak sangka langsung pergi masa spring ni tak ada lah teruk sangat. I really love flowers after this trip seriously. Baguskan impact trip ni.

 Guys, I have a story to tell. Take a look at this picture.

1.

2.

3.

Seriously?
I know I don't have partner at the moment but why you guys keep appeared in my picture? Kamera buat perangai pulak fokus kat depa. Muka aku pulak kabur je.
Adakah aku sebahagian dari kerusi meja pokok pokok yang ada?

At last!




Posing habis depan kamera pakai tripod,
 pakcik pakcik yang lalu lalang tengok sambil tersengih-sengih. Ahaha


I love everything about this place.
 The atmosphere, the weather, this place is less crowded and of course the cherry blossom! 

Lepas dah ada dekat 200 gambar terus teringat yang kita orang cuma makan odeng je dua cucuk dari pagi. Terus ke destinasi yang seterusnya, Noryangjin Fish Market. Pasar ni antara pasar yang terbesar di Seoul. Korang boleh dapat seafood yang fresh kat sini dengan harga yang berpatutan. Kot.


Sekarang ni ada dua pasar. Yang lama atau yang baru. Yang baru tempat lawa sikit. Tempat pun upgrade tapi kita orang pergi pasar lama katanya lebih murah. 


Ada satu ahjumma asyik panggil panggil kita orang. Then kita orang cakaplah nak makan king crab. Pastu dia keluarkan dari akuarium dia, suruh aku pegang.  Kaki bergerak-gerak ingat aku mampu ke nak pegang. Ahahahah. Er tak pelah makcik jelah pegang ek.

How does the trade work in this market?

Ok yang pertama korang pergi cari mana-mana stall yang korang berkenan then, beli lah benda tu lepas tawar menawar kaw kaw. Tak paham tak apa. Tunjuk harga pakai tangan ke atau calculator. Tunjuk skill korang yang suka mintak diskaun tu. Tapi jangan lupa bawak cash ye. Kebanyakan makcik makcik tu terima cash je.

Lepas tu nanti ada satu makcik mana yang stand by nak bawa korang satu kedai area situ untuk masakkan makanan tu. Dan of course korang kena bayar lah service tu.

Apa yang kita orang order.

 Tada.
 OMG KING CRAB!


Aiseyh, tiba-tiba rasa menyesal amik gambar dari angle ni.


Fresh. Manis. Daging banyak. Juicy habis. Kulit ketam ni lembut ja. Potong pakai gunting,


Masih ingatkah kalian yang aku meroyan sebab tak dapat makan abalone di Jeju?
Finally! Kita orang request untuk grill je. Ketam tadi minta stim.



Pastu ada lebih isi ketam, suruh makcik tu masak nasi goreng. Macam mana ntah aku cakap dengan makcik tu tapi dia paham lah. Ahahaha.

The meal cost
 28000 won (RM102.30)
2 nasi dan service masak

King Crab 
 35000 won (RM 128.00)

Abalone
10000 won (RM 37)

Lepas kenyang, kita orang plan petang tu nak pegi Yeouido lepas check in tapi tengok macam dah start hujan sikit-sikit. Macam nak kena cancel je plan petang tu. Dari Noryangjin kembali pula ke hotel tadi untuk check in.




Serious hotel kali ni besar dia bukan main. Tv besar. Toilet besar. Cermin besar . Boleh main rounders dalam tu. Sebenarnya hotel ni tak pernah ada dalam list. Tapi disebabkan ada masalah yang tak dapat dielakkan, kita orang book masa kat airport Jeju hari tu. Harga pun tak adalah mahal sangat. Sangat berbaloi.

Lepas solat jama' semua, nak pergi KBS! Aku suka gila tengok Two Days One Night. Bila dia orang nak start opening je kalau ada kat Seoul mesti shoot dekat bahagian tangga main entrance tu. Tapi hujan renyai-renyai, sejuk dan kita orang je yang merayap dalam cuaca yang macam tu =.=


Sebenarnya boleh masuk KBS ni macam museum sikitlah tapi dah tutup sebab sampai pukul 5 je ni. Tak sempat sebab masa kita orang sampai dah pukul 5.30.



I'll be there for you when the rain starts to pour.
Err.

Kawasan ni dah dekat sangat dengan Yeouido. Kawasan ni juga kawasan pilihan kalau nak tengok cherry blossoms. Tapi orang sangat pack sebab ada spring festival. Hari nak gelap dan hujan, tak ada siapa yang ada kat situ sejuk sejuk tu. Jap ada. Kita orang lah! Ahaha. Plan petang tu memang nak lepak dekat Hangang River tapi apakan daya hujan pulak. Tak pe next trip aku nak bentang tikar, piknik kat situ sambil makan ayam goreng. Sapa nak ikut?

Sebabkan sejuk teramat, kita orang masuk Starbucks. Masa Spring, Starbucks ada buat tumbler spring collection and yes lawa gila. Aku beli satu. Dalam paper bag tu. The best part is Starbucks kat Korea ni suka masukkan sikit spring vibe tu dalam menu dia orang. So cute.


Masa ni semua benda dah habis battery. Ambil gambar pun macam malas dan sendu.


Tapi kalau macam ala-ala paparazzi laju ja nak tangkap. Ahahah.
Orang Korea ni jenis entah aku tak tahu nak cakap apa. Romantik err kot. Jenis yang suka tunjuk affection kat public. Mungkin yang single akan rasa tertekan dekat sana. Err mungkin aku akan tertekan.


Blossom Latte (Aku)
6500 won ( RM 23.00)

Cafe Mocha (Yin)
5600 won ( RM 20.00)

Bagi aku blossom latte ni dia ada rasa rasa strawberry sikit. Pastu bau dia wangi. Tapi kalau boleh aku nak kelopak bunga dalam tu! Ahahah. Bila dah minum coffee tu rasa kenyang rasanya tak payah dinner dah. Dalam pukul 9 kita orang balik ke hotel.


Tangga keluar subway. Tinggi sungguh.


Memang best lepas mandi, baring baring, bukak tv pastu tengok Decendant of the Sun. 
Kalau nak tau, aku tak pernah tengok cerita ni. Kat Korea sibuk pulak nak tengok kan! 
Ahaha. Erm pandai-pandai lah buat subtitle sendiri.

Maka tamatlah misi jejak cherry blossoms untuk hari kelima.
Esok nak jejak apa pulak? Hah tungguuuu.

Yang macam nak tahu apa je yang aku buat di Korea hari-hari sebelum tu boleh bukak link kat bawah.



Fefeling autumn.
Lokasi : Seoul Grand Park.

Till then.

You Might Also Like

10 comments

  1. Lamanya you update! Macam tunggu jodoh dari langit tau. Entri bunga yang I tunggu. Cantik sangat!

    ReplyDelete
  2. Saya pergi Yeouido ramai namatiiiii. ==
    Kalau tahu pergi sini. Senang nak ambil gambar!

    ReplyDelete
  3. Nak ikut piknic dekat hangang makan ayam gorenggg!!!!

    ReplyDelete
  4. Saya dah pergi masa musim luruh tahun lepas. Serious lawa. Sekarang ni awak pulak buat saya nak pergi musim bunga. Sebab seriously lawa!

    ReplyDelete
  5. Saya dah pergi masa musim luruh tahun lepas. Serious lawa. Sekarang ni awak pulak buat saya nak pergi musim bunga. Sebab seriously lawa!

    ReplyDelete
  6. The blossom latte though....... i love pinnnnkkk. So jealousssss. I want to go Koreaaaaaaaaa nowwww.

    ReplyDelete
  7. Kenapa lawa sangat niìiii 😢😢😢😢

    ReplyDelete
  8. Nak ikuuuut. Tak ajak!!!!

    ReplyDelete
  9. sungguh, crab tu nampak freshhhhh :D

    ReplyDelete

komen je. Tak kena bayar pun. OHOHO